De afgelopen drie jaar heeft Greenyard hard gewerkt aan het herstel en de afbouw van zijn schuldenlast. Nu acht de groente- en fruitverwerker de tijd rijp om te investeren in nieuwe producten met hogere winstmarges. Mogelijk trekt het bedrijf ook opnieuw op overnamepad.
Duurzame en plantaardige producten
Greenyard presenteerde gisteren een nieuw ambitieus groeiplan. Tegen het boekjaar 2024-2025 moet de omzet aangroeien tot 5 miljard euro, een toename met 650 miljoen euro. Het bedrijf rekent daarnaast op een jaarlijkse groei van de brutobedrijfswinst van 6 à 7%, schrijft De Tijd.
De groei moet vooral komen van nieuwe producten. In de volgende drie jaar investeert Greenyard 30 tot 40 miljoen euro in nieuwe productielijnen voor onder meer kant-en-klaargerechten, plantaardige desserts en snacks, en groente- en fruitsappen. Het bedrijf speelt met andere woorden in op de ‘plantaardige transitie’ die volop aan de gang is. “Anders dan pakweg de vleesindustrie zijn wij nu al 100% bezig met plantaardige en duurzame producten“, zegt co-CEO Marc Zwaaneveld.
Overnames
Uiteraard is die nieuwe strategie niet alleen ingegeven door ecologische motieven. In vergelijking met basisproducten zoals vers fruit en groenten hebben bewerkte producten, zoals kant-en-klaarbereidingen, sauzen of soepen, ook een beduidend hogere winstmarge. De afdeling conserven- en diepvriesgroenten is relatief gezien meer dan dubbel zo rendabel als de afdeling vers.
Opvallend verder is dat Greenyard nieuwe overnames, in Europa en daarbuiten, niet langer uitsluit. Nochtans ging het bedrijf bijna volledig ten onder aan zijn enorme schuldenlast, precies door een reeks overnames met schulden te financieren. “Vroeger liep het mis met de integratie van de overgenomen bedrijven. Daar hebben we lessen uit getrokken”, stelt Zwaaneveld. De topman wil heel selectief te werk gaan. “Bedrijven enkel en alleen overnemen om meer omzet te boeken is niet aan de orde.”