De verpakkingsvrije websuper Pieter Pot heeft in een nieuwe kapitaalronde 9 miljoen euro opgehaald. Met de investering wil de start-up verdere internationale groei mogelijk maken en het assortiment uitbreiden.
Minder afval
De Nederlandse start-up werd twee jaar geleden opgericht Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt. Door zijn producten te leveren in herbruikbare glazen potten wil het bedrijf iets doen aan de enorme afvalberg. Bij een volgende levering worden die potten ook weer meegenomen, zodat klanten niet hoeven te sjouwen met zware verpakkingen. Een dikke maand geleden ging Pieter Pot ook in België van start.
Inmiddels telt het bedrijf 70.000 Nederlandse en 10.000 Vlaamse klanten. Bovendien staan er nog eens 30.000 klanten op de wachtlijst. Afgelopen week heeft de websuper bij verschillende impactinvesteerders 9 miljoen euro nieuw kapitaal opgehaald. Het geld moet dienen om Pieter Pot te helpen opschalen en het assortiment te vergroten. Exact een jaar geleden haalde de start-up al eens 2,7 miljoen euro groeigeld op.
Duitsland?
“Bij een circulaire bezorgservice als de onze, waarbij er dubbele vervoerskosten zijn door het ophalen van de lege potten én het schoonmaken ervan, is de schaal waarop je opereert van groot belang om financieel gezond te worden. We moeten daarom meer en meer consumenten verleiden met de duurzame optie”, zegt Schoemaker in een communiqué.
Pieter Pot kijkt overigens verder dan Nederland en België. Schoemaker liet in een eerder interview met De Tijd al verstaan naar Duitsland te lonken. Met het verse kapitaal lijkt niks die uitbreiding nog in de weg te staan.