De Britse supermarktketen Asda test in Stevenage nieuwe technologie die het voor blinde en slechtziende klanten gemakkelijker maakt om hun weg te vinden in de winkel.
GoodMaps
Sinds 3 december is de Asda-supermarkt in Stevenage als eerste in het Verenigd Koninkrijk geïntegreerd in de GoodMaps app. Die kan de locatie van de gebruiker tot op een meter nauwkeurig bepalen en biedt vervolgens aanwijzingen naar een gebied of object via spraaktechnologie, vergrote visuele elementen en aanraakopdrachten. Klanten kunnen zo op zoek naar belangrijke oriëntatiepunten in de winkel, zoals bijvoorbeeld een bepaalde afdeling, een specifiek product of de kassa’s. En hoewel de app speciaal ontwikkeld werd voor blinden en slechtzienden, kan hij ook diensten bewijzen aan mensen zonder visuele beperking.
“We streven ernaar een inclusief bedrijf te zijn en daar hoort ook bij dat we het voor al onze klanten makkelijker maken om in een van onze winkels boodschappen te doen. We hopen dat we door samen te werken met GoodMaps kunnen begrijpen hoe we de in-store ervaring beter kunnen maken voor onze blinde en slechtziende klanten”, zegt inclusiemanager Kane Stephenson.