Carrefour zoekt nieuwe inkomstenmodellen en start meteen met de twee hipste: een bezorgabonnement en een tweedehandswebshop. Voorlopig gaat het om initiatieven op de Franse thuismarkt.
Voor de grote boodschappen
Carrefour lanceert in Frankrijk een abonnement voor grote leveringen. Mikkend op stedelingen die regelmatig onlinebestellingen plaatsen en vaak geen auto hebben om grote aankopen mee te vervoeren, kunnen klanten op de website hun boodschappenmandje samenstellen en kiezen tussen drie leveringsfrequenties: maandelijks, om de twee maanden of om de drie maanden.
De maandelijkse boodschappen worden dan gratis geleverd. Klanten hoeven vanaf 50 euro ook geen abonnementskost te betalen, maar krijgen integendeel 5% korting. Carrefour belooft bovendien dat de prijzen van de geselecteerde producten constant zullen blijven zolang het abonnement loopt.
Het gaat voorlopig wel nog maar een beperkt aantal producten, bericht Linéaires: klanten kunnen kiezen uit ongeveer 400 referenties. Er zijn dagelijkse producten – van waspoeder en luiers tot dagcrème en inktpatronen – en textielartikelen, zoals sokken en panty’s, beschikbaar. Begin 2022 wordt het aanbod uitgebreid.
‘Recurring revenue bundle’
Bezorgabonnementen maken bijzonder snel opgang in de retailwereld. Ze vallen onder wat NYU-professor Scott Galloway ‘rundles’ noemt, ofwel ‘recurring revenue bundles’. Door een abonnementsformule aan te bieden, verzekeren bedrijven zich van een vaste, steeds herhaalde inkomstenstroom – wat bijzonder welkom is in onzekere tijden. Meer lees je erover in de nieuwe editie van het boek The Future of Shopping, dat in maart 2022 verschijnt.
Abonnees horen ook bij de meest trouwe en waardevolle klanten. Galloway observeert dat wie ‘rundles’ aanbiedt doorgaans een veel hogere marktwaardering heeft dan andere bedrijven, denk maar aan Netflix en Spotify. In de food gingen recent ook Jumbo, Albert Heijn en Delhaize aan de slag met bezorgabonnementen.
Tweedehands met Cash Converters
Tegelijk breidt Carrefour zijn tweedehandsaanbod uit. Op de Franse thuismarkt krijgt ‘Carrefour Occasion’ een eigen website, in samenwerking met tweedehandsketen Cash Converters. Via de website kunnen consumenten gebruikte artikelen laten terugkopen door Carrefour, die ze daarna doorverkoopt. Alles van huishoudapparaten tot IT-apparatuur en juwelen zijn er welkom.
In sommige hypermarkten heeft de keten nu al Carrefour Occasion-corners. Naast de fysieke corners in de hypermarkten verbindt Carrefour Occasion zich er nu echter toe om met deze terugkoopwebsite “de beste prijs te geven voor de belangrijkste artikelen op de tweedehandsmarkt”, verklaart Bruno Bée, CEO van Cash Converters.
Als iemand een tweedehandsitem aan Carrefour Occasion aanbiedt, kunnen verschillende winkels een bod uitbrengen op het item. Om de verkoop te bevestigen, hoeven consumenten hun product alleen maar op te sturen naar de winkel die de beste prijs biedt. Zodra het product is ontvangen, wordt het gecontroleerd voordat Cash Converters en Carrefour het weer te koop aanbieden met een garantie van 12 maanden.