Ook al kanten steeds meer retailers zich tegen Black Friday, het koopjesfestijn laat toch weer nieuwe records optekenen. In België kwam er 12% aan omzet bij, maar daar vallen wel kanttekeningen bij te plaatsen.
Hele week
Vergeet ‘Black Friday’, zegt ook betaalspecialist Klarna: meer en meer wordt de koopjesdag een hele koopjesweek (of zelfs een nog langere periode). Belgen beginnen zelfs al van in september beduidend meer te kopen voor de feestdagen, met een piek op de acht dagen van de maandag vóór Black Friday tot de maandag erna. Die laatste stond al langer bekend als ‘Cyber Monday’, maar vooral op die eerste maandag groeide de verkopen dit jaar sterk (+51%).
De recordcijfers van Black Friday zijn opvallend, omdat steeds meer retailers zich lijken te kanten tégen het ongebreidelde koopjesfestijn. Al is er ook hier een ‘maar’, want als hun duurzaam bedoelde acties resulteren in verkopen, tellen die gewoon ook mee in het ‘gewone’ totaal…
Toch is het effect al bij al relatief beperkt, zegt betaalspecialist CCV: op Black Friday waren er ‘maar’ een kwart meer transacties dan op een normale vrijdag. Aan Cyber Monday ligt dat niet: het effect van de online koopjesdag is “haast verwaarloosbaar”. Het zwaartepunt verschuift – ook online – steeds meer naar de week vóór Black Friday, zo blijkt.