Anderhalf miljard euro omzet
De Oost-Vlaamse firma zag vorig jaar zijn omzet met 14% stijgen tot 1,49 miljard euro. “Een groot deel van de verbetering (108,6 miljoen euro) is te danken aan de integratie van het overgenomen Italiaanse Serenity“, schrijft De Tijd, dat een analistenrapport van KBC Securities kon inkijken. Daarnaast profiteerde Ontex ook van het vertrek van Kimberley-Clark (Huggies), uit de West-Europese markt.
Als gevolg van lagere grondstoffenkosten, de zwakkere dollar en kostenbesparingen ging de brutowinst bijna 24% hoger tot 397 miljoen euro. De operationele winst klom bijna 80% tot 124 miljoen euro, de nettowinst kwam uit op 26 miljoen euro (vorig jaar dook Ontex nog 8 miljoen in het rood).
Retail goed voor tweederde omzet
Het analistenrapport geeft ook een interessant inkijkje in de portfolio van Ontex. Zo blijven babyluiers met 52% nog altijd de belangrijkste omzetgenerator, gevolgd door incontinentieluiers (33%). De rest van de omzet haalt Ontex uit de productie en verkoop van maandverbanden en inlegkruisjes. Retailklanten zijn goed voor liefst tweederde van de omzet, de rest komt onder meer uit verkoop aan de gezondheidssector.
De groep uit Zele telt intussen 15 fabrieken in 10 landen en biedt werk aan circa 4.500 mensen. Een maand geleden raakte bekend dat de hoofdaandeelhouders (Goldman Sachs Capital Partners en Texas Pacific Group) concrete plannen hebben om Ontex naar de beurs te brengen.