Onder de verwachtingen
In januari maakte Delhaize al bekend in België vorig jaar een omzet van 5,1 miljard euro te hebben geboekt, 3% meer dan in 2012. Door “prijsinvesteringen en een verhoogde promotionele activiteit”, nodig om het marktaandeel stabiel te houden (op 25,5%), daalde de brutomarge wel tot 20,2%.
Inclusief de resultaten van de Verenigde Staten en Zuid-Oost Europa boekte Delhaize Group in 2013 een omzet van 21,1 miljard euro, 0,6% meer dan in 2012 (maar liefst 2,6% meer bij ongewijzigde wisselkoersen). De nettowinst steeg met 71,8% tot 179 miljoen euro (met deze kanttekening dat vorig jaar flink wat herstructureringslasten en waardeverminderingen de winst drukten).
Toch is dat resultaat een tegenvaller: de laagste analistenverwachting was een winst van 165 miljoen euro, de meest optimistische een van 472 miljoen. De recurrente bedrijfswinst (rebit) kwam uit op 753 miljoen euro, een daling met 4,2% en licht onder de analistenprognose van 756 miljoen euro.
“Positieve dynamiek”…
“Sinds ik in november 2013 CEO werd, heb ik een goed inzicht in onze Groep verkregen, van de verschillende markten waarin wij actief zijn, en van onze uithangborden. Onze Groep heeft sterke funderingen, met leidende posities in vrijwel al onze markten, een stevige balans, en gepassioneerde medewerkers. Vanaf het begin van het jaar behouden we onze positieve dynamiek bij Delhaize America, terwijl België en Servië voor uitdagingen staan.”
Concrete cijfers voor het lopende jaar geeft de Nederlandse topman nog niet, maar hij zegt wel dat de groep volop wil inzetten op “behoud of versterking van onze lokale marktposities” en op kostenefficiëntie. Tegelijk zullen “onze investeringen stijgen tot 625 miljoen euro en plannen wij de opening van 180 winkels. Wij streven ernaar om de omzetgroei te behouden of te verbeteren en een gezonde vrije kasstroom te blijven genereren.”
…maar “dalende winstgevendheid”
Desondanks verwacht Delhaize een “daling van de winstgevendheid” als gevolg van verdere investeringen bij de Amerikaanse dochters Food Lion (die een nieuwe strategie krijgt rond “Gemakkelijk, Vers en Betaalbaar”) en Hannaford (dat werkt aan een “verdere verbetering van haar prijspositionering”). “Sinds het begin van 2014 zien wij zeer sterke verkooptendensen bij Delhaize America, die voor een deel positief beïnvloed werden door de strenge winter. Dit resulteerde echter ook in extra kosten”, klinkt het in Brussel.
Delhaize België blijft dan weer kampen met de concurrentie en “druk op de verkoop-, algemene en administratieve kosten. Wij hebben onze aandacht verhoogd voor prijzen en promoties, alsmede onze aandacht voor de versterking van de kwaliteit en de variëteit van ons assortiment. De bovengenoemde elementen zullen resulteren in een daling van onze winstgevendheid, in het bijzonder in het eerste kwartaal.”
Om de aandeelhouders te paaien, trakteert Muller hen alvast op een dividend dat 11% hoger ligt dan vorig jaar, op 1,56 euro per aandeel. Dt maakte vandaag echter niet echt veel indruk: het aandeel stond rond 17 uur al 7,74% lager dan de slotkoers van gisteravond.
Delhaize Group herschikt meteen ook zijn directiecomité en -structuur. De subdivisie Europa verdwijnt en Dirk Van den Berghe, CEO van Delhaize België, krijgt een zitje in het groepsmanagement. Huidig IT-directeur Nicolas Hollanders, die ook de personeelszaken onder zich had, verlaat de groep. Zijn bevoegdheden worden gespreid over financieel directeur Pierre Bouchut (die er IT bij krijgt) en Marc Croonen, die personeelsdirecteur wordt.