Ahold Delhaize wil bol.com in de tweede helft van volgend jaar naar de beurs brengen. Het Nederlandse concern zal wel een meerderheidsbelang in zijn e-commercedochter behouden.
Opvallende timing
De beursgang moet het moederbedrijf niet alleen extra kapitaal opleveren, maar tevens de webwinkel verder laten groeien. Het is de bedoeling om bol.com in de tweede helft van volgend jaar naar de beurs van Amsterdam te brengen. Ahold Delhaize beklemtoont wel dat het zelf meerderheidsaandeelhouder wil blijven, schrijft De Tijd.
De timing is opvallend, want beursintroducties van e-commercebedrijven zijn wat ‘on hold’ gezet nu de groei in de sector post-corona fameus in de remmen ging. Rivaal Coolblue heeft voorlopig daarom zijn beursintroductie zelfs helemaal afgeblazen.
Stevige ambities
Ahold Delhaize maakte vanochtend ook de groeiambities voor de jaren 2023-2025 bekend. Het bedrijf wil de omzet in die periode met tien miljard euro opvoeren. Daarbij zou de onlineverkoop moeten verdubbelen.
Daarnaast zegt de retailgroep ook sneller klimaatneutraal te willen zijn. Voor de eigen activiteiten wordt nu 2040 als doel naar voor geschoven (met al een halvering tegen 2030), tien jaar later moeten ook de volledige aanvoerketens, diensten en producten klimaatneutraal zijn.