Online supermarkt Hopr is een buitenbeentje in het Belgische retaillandschap. Een titel die oprichter Stijn Martens met plezier draagt: “Het is een leuke plek om te zijn, maar de online supermarkt is maar het begin”, zegt hij in een gesprek met RetailDetail.
Zonder ervaring in de foodretail
Tot 2015 was Martens actief bij telecombedrijf Mobile Vikings. Toen dat werd overgenomen, eindigde zijn verhaal daar. “Ik had tot dan toe een logisch carrièrepad bewandeld, en ineens moest ik mij gaan beraden over mijn toekomst”, vertelt Martens. “Onze toenmalige operationeel directeur daagde mij uit met de vraag wat mijn grote droom was. Toen is mijn vage idee van een online supermarkt concreet geworden. Ik verwonderde mij al langer dat de misschien wel beste online supermarkt van het land zijn klant nog altijd verplichtte om de bestelde goederen aan een winkel te gaan oppikken.”
Die focus op de klantenervaring is voor Martens het raakvlak met zijn vorige job bij Mobile Vikings. “Ik heb dat eigenlijk gewoon vertaald naar een andere industrie”, zegt hij. “Maar toegegeven, ik heb dat wel gedaan zonder enige ervaring in de food- en retailindustrie.” En de naam Hopr? “Die is ontstaan uit een sessie met een marktstrateeg. Eigenlijk wilde ik een naam die niet op -(e)r eindigde, maar kijk (lacht). Het is feitelijk de samentrekking van Home en Shopper.”
Kapitaalronde nodig
Hopr is amper zes maanden oud en startte in Hasselt, maar breidde een maand later al uit naar enkele omliggende gemeentes. “We zijn vandaag nog superklein”, legt Martens uit. “Ik doe nog veel, of eigenlijk bijna alles, zelf. Het online platform, bijvoorbeeld. Ik had een offerte gevraagd om die te laten ontwikkelen. Prijskaartje: 100.000 euro. Ik heb dan zelf op twee maanden tijd een platform in elkaar gestoken, en dat doet perfect wat het moet doen.”
Martens krijgt hulp van enkele freelancers, en een achttienkoppig team van studenten gespecialiseerd in data en AI mag zich uitleven met de data die hij genereert. “Ik heb niet de middelen van de grote jongens, dus moet ik het op een andere manier doen”, grijnst Martens. “Ik moet niet flauw doen: ik heb tot dusver alles opgebouwd met mijn eigen tijd en middelen, maar ik zit tegen de limiet van wat er verder nog kan. Als ik naar de grootsteden wil gaan, zal ik een echte ‘dark store’ nodig hebben. Dan is er een kapitaalronde nodig, en daar lopen wel al wat gesprekken over.”
Wendbaarheid versus schaal
Noem Hopr echter geen challenger in het Belgische retaillandschap, benadrukt Martens. “Wij kunnen nu nog niet opboksen tegen de klassieke supermarkten”, zegt hij. “Zeker op vlak van prijs is het lastig om op hun niveau te geraken: zij hebben de kracht van hun schaal en aankoopcentrales.” Toch ziet Martens een aantal voordelen die hij heeft. “We zijn wendbaar, en onze klantenservice is onze kracht. Dat zit soms in kleine dingen. Wij nemen bijvoorbeeld het leeggoed van klanten mee als we een bestelling leveren.” Een ander voorbeeld: Martens maakte betalen met cryptomunten bij Hopr mogelijk. “Ik heb dat op een uurtje in orde gebracht. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren bij de grote, gevestigde namen.”
Wat de toekomst brengt? Bij de aftrap mikte Martens op 2026 om in heel het land actief te zijn. Vandaag is hij iets pragmatischer. “Tegen dan in heel Vlaanderen zitten, zou al mooi zijn.” Martens wil evenwel meer zijn dan een online supermarkt: “Dat is nog maar het begin. Als ik enkel wil leven van het aankopen en verkopen van producten, ga ik het moeilijk krijgen. Om die reden kijk ik ook met wat wantrouwen naar flitsleverdiensten zoals Gorillas. Het is erg moeilijk om dat rendabel te krijgen.”
Marktplaats voor foodretail
“Eigenlijk droom ik ervan om een soort van marktplaats voor foodretail uit te bouwen”, kijkt Martens al verder. “Dat een appelboer bijvoorbeeld niet via de veiling werkt, maar zijn fruit via ons platform rechtstreeks bij de eindverbruiker brengt. Of een melkveehouder, zoals er mij onlangs nog een benaderde. Die ziet nu wekelijks een zuivelgigant langskomen om zijn melktanks leeg te trekken, om dan achteraf te vernemen hoeveel hij voor die melk betaald krijgt. Dat is toch te gek voor woorden?”
Ook het model van het Britse Ocado spreekt Martens wel aan. “Die zijn ook niet rijk aan het worden van hun pure retailactiviteit”, legt Martens uit. “Hun ‘money maker’ is het verkopen van hun platform en hun technologie.” En met die technologie kan Martens de cirkel met Mobile Vikings weer rond maken. “Ik denk aan automatisering, maar ook een technologie als de blockchain, die kan helpen om de logistieke keten van elk product volledig transparant te maken, spreekt mij enorm aan.”
En dan komt de olifant in de kamer naar voren: kan Hopr niet van de ene dag op de andere verpletterd worden door een van de retailgrootmachten in ons land? “Ik ben me zeer bewust van die dreiging”, knikt Martens. “Je ziet ook dat ze daar volop mee bezig zijn. Ons enige voordeel: die tankers raken niet zo snel gekeerd. En in een tijd waarin alles razendsnel verandert, kunnen wij sneller reageren. Maar misschien wordt het op termijn interessanter om rond te tafel te gaan zitten. Onze visie in combinatie met de slagkracht van pakweg een Colruyt kan veel mogelijk maken.”
Afspraak op de RetailDetail Night
Op 25 november spreekt Stijn Martens op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent van de retailsector dat dit jaar kan uitpakken met een meer dan goed gevuld programma. Via deze link vindt u alle info over het programma en kan u tickets bestellen. Tot dan?