Wat doet een auto-icoon als D’Ieteren in de sector van de fietshandels? “Als je teruggaat naar de roots van D’Ieteren, zijn we altijd bezig geweest met rijwielen, en dus ook tweewielers”, zegt Karl Lechat, die er de fonkelnieuwe fietsdivisie gaat leiden. Met de overname van het Brusselse Goodbikes is het startschot gegeven voor de uitbouw van een heuse fietsenketen.
Kind moet nog een naam krijgen
Op het moment dat we Lechat spreken, komt hij net uit een meeting over het logo en de branding van de nieuwe divisie van D’Ieteren. Alles is nog zo pril, dat het kind nog een naam moet krijgen, al raakte de oprichting van de divisie al voor de zomer bekend. Maar vergis je niet: de divisie staat al heel wat langer in de steigers. “Corona en de aanvoerproblemen hebben de sector van fietsenhandels grondig door elkaar geschud, maar onze plannen dateren al van voor de coronacrisis.”
D’Ieteren zonder meer wegzetten als een auto-icoon, is niet iets waar Lechat in wil meegaan. “D’Ieteren is 200 jaar oud, de automobiel een slordige 130 jaar. D’Ieteren is ooit begonnen als een producent van rijwielen en koetsen. Later is dat geëvolueerd naar carrosserie-assemblage, auto-import en autogerelateerde diensten zoals Carglass. Maar aan de basis was D’Ieteren de facto bezig met mobiliteit. En daar horen dus ook tweewielers bij.”
Overname Goodbikes
In afwachting van een naam en logo is de eerste concrete stap op het terrein alvast gezet. D’Ieteren kondigde vorige maand de overname van de Brusselse fietshandel Goodbikes aan. Dat is nog maar het begin: “Het is de bedoeling om een fietsdealernetwerk te gaan uitbouwen”, legt Lechat uit, “maar dan anders als bij de auto’s. Dit wordt een pure retailactiviteit. We gaan geen fietsen bouwen, we worden geen invoerder. Alle winkels zullen volledig geïntegreerd zijn: geen franchisehouders.”
Met marktleidersambities? Niet per se, aldus Lechat. “Het is geen doel op zich. We willen een rendabele keten zijn, met een nationale aanwezigheid. Onze focus ligt op het bieden van de hoogst mogelijke kwaliteit aan de klanten.” Al is Lechat wel goed doordrongen van het D’Ieteren-DNA. “We gaan het niet klein aanpakken. We willen een speler zijn met een degelijk marktaandeel. In de automarkt ligt dat aandeel rond de 25%. In de fietsmarkt zijn er al wel enkele ketens actief, maar er is zeker nog ruimte voor ons. Maar het is niet onze bedoeling om pakweg het Belgische Amazon van de fietswinkels te worden.”
Expertise via overnames
Voor zijn expansie kijkt Lechat nadrukkelijk naar overnames van bestaande fietshandels, en niet naar organische groei met nieuwe eigen winkels. “Wij hebben nu geen expertise in fietsen”, aldus Lechat. “Via overnames halen we die expertise wel binnen. Die kunnen we dan combineren met de sterktes die wij nu al in huis hebben op vlak van onder meer het bouwen van een merk, het bouwen van een netwerk, marketing, ‘fleetklanten’, online diensten enzovoort. Puur praktisch is zelf nieuwe winkels openen momenteel ook geen optie, want de markt is de facto leeg gekocht: de bestaande handelaren hebben de relaties met de fabrikanten, de stocks en wat nog allemaal. In een latere fase is het wel mogelijk dat we zelf nieuwe winkels openen.”
Al benadrukt Lechat dat hij niet zomaar alles wil kopen wat los of vast hangt. “We zijn niet op zoek naar puur financiële transacties. We willen deals sluiten met mensen die willen meestappen in ons project. Anders krijgen we wel een winkellocatie in handen, maar niet de expertise van de mensen.”
Lange wachttijden
De intrede van D’Ieteren op de fietsmarkt komt op een bijzonder moment: de sector beleeft turbulente tijden, met een vraag die het aanbod fors overtreft, met lange wachttijden voor fietsen en onderdelen als gevolg. Maar Lechat kijkt daar doorheen, en ziet structurele groeimogelijkheden. “De fietsmarkt is in ijltempo aan het elektrificeren, en ook het ‘fleetaanbod’ groeit fel. De tekorten die we vandaag zien, zullen vermoedelijk nog doorwerken in 2022 en een deel van 2023. In tegenstelling tot de automarkt, waar de productie sputtert door een tekort aan chips, is in de fietsindustrie de productiecapaciteit net gestegen. Alleen nog niet zo snel als de vraag.”
Lechat merkt bovendien op dat de bevoorradingsproblemen niet algemeen zijn. “Er zijn grote verschillen tussen de merken en de types van fietsen. Zeker in het segment van de mountainbikes is de situatie zeer moeilijk, maar voor heel wat gewone stadsfietsen is de situatie niet zo lastig. Het is gewoon een erg volatiele en onvoorspelbare markt, maar dat geldt niet enkel voor de fietsindustrie. Kijk maar naar de problemen in het Verenigd Koninkrijk, waar supermarkten geen vrachtwagenchauffeurs vinden. Het is altijd wel iets.”
Consolidatie op komst
Moeten we ons nu voorbereiden op de grote consolidatie van het Belgische fietswinkellandschap, en is de zelfstandige fietshandel ten dode opgeschreven? “Er zal altijd plaats zijn voor zelfstandige fietshandels, zeker in meer gespecialiseerde segmenten zoals koersfietsen”, zegt Lechat. “Maar de consolidatie komt er absoluut aan. Als je kijkt naar Bike Republic (de fietsketen van de Colruyt-groep, nvdr): die hebben nu het grootste winkelnetwerk, maar hebben een marktaandeel van om en bij de 3%. Er is dus nog veel groeimarge voor de ketens.”
Dat komt volgens Lechat ook omdat de hele sector op een kruispunt is beland. “Veel fietshandels zijn op een punt gekomen dat ze zich moeten beraden over de volgende stap: breiden ze uit, doen ze een tweede winkelpunt open, en vooral: doen ze dat op eigen kracht? Door de coronacrisis en vooral door de problemen met de aanvoerketens, heeft de hele sector op zijn grondvesten gedaverd. Fietshandels moeten zelf grotere stocks gaan aanleggen om zeker te zijn dat ze hun klanten kunnen bedienen. Maar dat zijn belangrijke beslissingen, met grote cashgevolgen. Grotere ketens, met meer winkelpunten en dus een grotere voorraad, zijn beter uitgerust om daar mee om te gaan.”
Afspraak op de RetailDetail Night
Op 25 november spreekt Karl Lechat op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent van de retailsector dat dit jaar kan uitpakken met een meer dan goed gevuld programma. Via deze link vindt u alle info over het programma en kan u tickets bestellen. Tot dan?