Al een tijdje in slechte papieren
Mothercare, dat de voorbije jaren 80 Britse winkels sloot, stuurde begin januari een winstwaarschuwing de wereld in na een desastreus eindejaarskwartaal. De groepsverkoop wereldwijd bleek 6,1% gedaald, een gevolg van “ongunstige wisselkoerseffecten” maar ook van een flinke minderverkoop in belangrijke groeimarkten als Rusland en het Midden-Oosten “door de impact van de weersomstandigheden”.
Op zijn thuismarkt kwam de verkoop op vergelijkbare basis ook al 4% lager uit wegens “minder klanten in de winkels” en “druk op de prijzen en de winstmarges”. Alsof dat nog niet volstond, ging ook de internetverkoop achteruit (-1%), nadat de groep had besloten om de gratis levering bij de in 2007 overgenomen speelgoedketen Early Learning Centre af te schaffen.
Toenmalig CEO Simon Calver kon dan ook niet anders dan toegeven dat de volledige jaarresultaten “meer dan waarschijnlijk onder de huidige marktverwachtingen” zouden uitkomen. De gevolgen waren vernietigend: in één klap was het bedrijf 130 miljoen euro minder waard op de beurs. Vorige maand stapte Calver dan op, nadat hij amper twee jaar de touwtjes in handen had gehad.
Interim-CEO moet bedrijf redden
In afwachting van een nieuwe CEO heeft de Britse retailgroep nu Mark Newton-Jones aangesteld als ’tussenpaus’. Die stond bijna 10 jaar lang aan het hoofd van Shop Direct, de groep boven postorderbedrijf Littlewoods en modewebshop Very.com. De interim-CEO start op 17 maart en blijft aan tot de raad van bestuur een nieuwe topman heeft gevonden.
Mothercare telt vandaag nog 191 Mothercare-vestigingen en 40 Early Learning Centre-winkels in Groot-Brittannië. Daarnaast is het nog actief in 59 andere landen met 1.201 winkels. In ons land heeft Mothercare twee vestigingen, in de Brusselse winkelcentra City 2 en de Louizagalerij.