Rebranding Belgacom Centers
Tegen eind dit jaar kunnen we dus ook vast telefoneren met Proximus, kijken naar Proximus TV en zullen ook alle bestaande Belgacom-winkels worden herdoopt tot Proximus. Tegelijk wordt het intussen al 20 jaar oude paarse logo vervangen door “iets nieuw, maar dat blijft nog een geheim”, aldus Dominique Leroy, die twee maanden geleden Didier Bellens opvolgde aan het hoofd van Belgacom.
De naam Belgacom zal enkel nog gebruikt worden op corporate-niveau. Hij blijft dus ‘pronken’ op de bekende Belgacom-towers in Brussel en op de beurs, maar overal elders – van de facturen tot en met de bekende ‘camionettes’ – verdwijnen de vertrouwde merknaam en het lichtblauwe logo. De hele rebranding zal zo’n 20 miljoen euro kosten.
Technologische grenzen vervagen
De naamsverandering is ingegeven doordat vaste, mobiele en IT-technologieën steeds meer naar elkaar toegroeien. “Voor gebruikers maakt het geen verschil meer of ze hun e-mail op het werk, via een mobiel netwerk of wifi thuis lezen, of dat ze hun favoriete programma’s op de tv of op hun tablet bekijken. En grote bedrijven bieden hun medewerkers en klanten steeds vaker naadloos toegang tot toepassingen en informatie via mobiele en vaste netwerken”, klinkt het in Brussel.
Bovendien is het goedkoper om slechts in één merk te moeten investeren, terwijl ook al langer vaststaat dat één merk meer impact genereert dan twee. Concurrent Telenet biedt al langer al zijn diensten onder die ene gele vlag aan en in Frankrijk commercialiseert France Télécom zijn vaste diensten al langer onder de merknaam van zijn mobiele dochter Orange.
“Met Proximus als commercieel hoofdmerk willen we het beste van twee werelden combineren: de dienstverlening en betrouwbaarheid van Belgacom en de kwaliteit en innovatie van Proximus. Uit de naam Proximus, letterlijk ‘het meest dichtbij’, spreekt het streven om zo dicht mogelijk bij de klanten te staan”, besluit CEO Dominique Leroy, in een vorig leven marketingspecialist.