De race richting voordeur wordt een spannende nek-aan-nek, maar niet voor de marktleider: wie de boodschappen aan huis wil ontvangen, moet zelfredzaam zijn, volgens Jef. En wat geduld hebben, bovendien. OK dan.
Peptalk
Alles kan altijd nog groter. Niemand minder dan Albert Heijn liet de spierballen rollen met de winkelopening van de week: op dat duurzame winkelpark Malinas in Mechelen pakt de retailer uit met 3500 m² boordevol lekkers aan stuntprijzen. Nou, daar hadden de Mechelaars wel zin in: het was een toeloop van jewelste, tot groot jolijt van een ruime delegatie Ahold Delhaize managers, waaronder ook topvrouw Marit van Egmond die speciaal naar België kwam afgezakt.
Net voor de opening waren we getuige van een sterk staaltje peptalk door franchisenemer Jan Peeters die hier z’n dertiende blauwe supermarkt mocht inhuldigen en het jonge team voorhield dat het géén ongeluksgetal zou zijn: dertien, dat is tien op tien en driemaal scheepsrecht, namelijk. Meer nog: de allereerste Albert Heijn van de ondernemer opende op een vrijdag de dertiende. Toch draait die als een tierelier. Dus.
Kwistig
En of die winkel behalve groot ook de moeite is? Zo’n XL is alleszins géén hypermarkt, benadrukt België-baas Raf Van den Heuvel: het is gewoon een supermarkt, maar dan dubbel zo groot. De category managers hebben zich volop kunnen uitleven en dat zie je dan ook.
Hoe lang zou het duren, vooraleer een argeloze shopper een keuze weet te maken tussen wel 200 verschillende vleesvervangers? Of vijf meter glutenvrij? We zagen twee varianten zoete aardappel naast elkaar liggen: met paarse of met oranje schil. Wat doe je dan? Om maar te zwijgen over een diepvriesafdeling waarin je verloren kan lopen. Keuzestress!
Bovenal is Albert Heijn in Mechelen kwistig met een hartige Belgische saus over dat rijke aanbod. Hey, er lag zelfs Belgische filet pur in de rekken. In deze rubriek hoor je dus geen puntje van kritiek. Zo zijn we wel.
Miserie
Maar waarom nog miljoenen investeren in stenen winkels, als de toekomst van de foodretail ligt in het bezorgen van de boodschappen? Colruyt laat dat nog steeds over aan de brave burger, omdat ze in Halle niet inzien hoe ze nog een halve euro overhouden aan zo’n levering als ze die zelf moeten uitvoeren. Zelfredzaamheid is daarom een deugd volgens Jef: trek uw plan! En dus krijgt die fameuze ‘boodschappencommunity’ – die een beetje ongelukkig net voor de eerste lockdown van start ging, waardoor er al snel geen bestelslot meer te bemachtigen was – een iets professioneler opgezet vervolg.
Met een heuse app waar kandidaat-‘drivers’ (want zo heten particuliere bezorgers in crowdshippingtaal) zich kunnen aanmelden om een quasi belastingvrij centje bij te verdienen. Leve de deeleconomie! En met de hulp van de doorwinterde Franse crowdshippingspecialist Shopopop, die ook al samenwerkt met Cora en Carrefour en die vastbesloten is om de hele Benelux onder de voet te rijden. Zo is Colruyt tenminste van die miserie vanaf.
Bezorgd
Alles kan altijd nog iets duurder, echter. Met een bezorgkost van 7 euro bovenop de normale Collect&Go servicekost van 5,95 euro kunnen ze bezwaarlijk blijven beweren dat Appie (5 euro all-in voor je boodschappen aan huis) minstens 11% duurder is. Maar ja, Colruyt is Lidl niet. Van marketingslimmigheidjes als “zaam” moeten ze in Halle niet weten. Op duurzaamheid staat een prijs, daarmee uit. En een Eco-Score: die had ook prijs, deze week. Proficiat!
Dan is de aanpak van Jumbo misschien slimmer: verlap de mensen een bezorgabonnement. Voor 12 euro per maand mag je zelfs elke dag een bestelling plaatsen als je wil – van minstens 50 euro evenwel. Vooraf betaald – altijd leuk – en klantentrouw verzekerd. Afwachten maar of dat ‘Bezorgeloos’ abonnementje de concurrentie bezorgd maakt. Nog niet in België, alleszins. Waar blijft die allang beloofde webshop nu eigenlijk?
Klantenbinding 3.0
Maar alles kan altijd nog nét iets beter. Albert Heijn mikt hoger en gaat gewoon Amazon achterna. Omnichannel, namelijk. Dat Premium abonnement is zowat een lokale versie van Prime – voorlopig zonder streamingdienst, maar dat kan nog komen. Op de keper beschouwd heeft Ahold Delhaize in de Benelux alles in huis om een sterk eigen ecosysteem(pje) te bouwen. Klantenbinding 3.0: lang niet dom. We zijn nu al benieuwd naar het vervolg.
Alles kan ook altijd nét iets sneller. Carrefour is in elk geval vastbesloten om zich niet te laten kloppen in de race richting voordeur. Onder het motto ‘if you can’t beat them, join them’ slaat de retailer de handen ineen met flitsbezorgers Cajoo en Uber Eats om de boodschappen in een sprint van minder dan een kwartier op hun bestemming te krijgen. Van hetzelfde gedacht is Tesco, dat een samenwerking aangaat met Gorillas. Ze gaan die apen zelfs toelaten om dark stores te openen in hun winkels. Gedurfd!
Kijk, het is simpel: ofwel laat je nieuwkomers met diepe zakken die quick commerce markt inpalmen, ofwel besluit je om er zélf een graantje van mee te pikken. Alexandre en Jason hebben hun keuze gemaakt. Jef ook. Helder, toch? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.