De Chinese e-commercegigant Alibaba richt zich met zijn nieuwe fastfashionplatform allyLikes op de Amerikaanse en Europese markten. Het is ook een directe concurrent van Shein, de Chinese modewebshop die het Westen stormenderhand verovert.
Beproefd model
Beide bedrijfsmodellen vertonen opvallend veel gelijkenissen: Shein richt zich op jonge klanten buiten China en biedt elke week nieuwe artikelen tegen spotprijzen. De moderetailer, die ook wel ‘de TikTok van de e-commerce’ wordt genoemd, is dit jaar uitgegroeid tot de meest gedownloade shoppingapp in de Verenigde Staten.
AllyLikes verkoopt alles, van betaalbare juwelen tot prêt-à-porter. Je vindt er zelfs een leren jasje voor minder dan 30 euro. Het bedrijf verzendt naar Europa, de Verenigde Staten en Canada. De app is beschikbaar in verschillende Europese talen, waaronder Spaans, Frans, Italiaans en Portugees. Maar net als bij andere fastfashionspelers ligt de kracht van allyLikes vooral in de snelheid waarmee het inspeelt op nieuwe stijlen en trends: wekelijks komen er meer dan 500 nieuwe items bij op het platform, schrijft FashionUnited. Om de app te promoten, doet het bedrijf een beroep op influencers.
Voorlopig staat allyLikes nog in zijn kinderschoenen: uit gegevens van Sensor Tower blijkt dat de app sinds september wereldwijd minder dan 5000 keer werd gedownload. In dezelfde periode registreerde Shein circa vijf miljoen en Alibaba twee miljoen downloads.