Na een lastige eerste jaarhelft bracht het derde kwartaal beterschap voor Sligro Food Group. De Nederlandse voedingsgroothandel zag de omzet in de voorbije maanden weer licht toenemen.
Dichter bij pre-coronaniveau
Tussen juli en september groeiden de opbrengsten op organische basis met 1,8% tot 556 miljoen euro, waarvan 46 miljoen euro in België gerealiseerd werd. Het herstel deed zich voor in nagenoeg alle klantsegmenten: “De bedrijfscatering, evenementenbranche en de zorg blijven nog wel achter, al zien we daar ook stapsgewijs enig herstel”, geeft Sligro duiding bij de cijfers. De omzet uit tabak viel dit jaar wel sterk terug onder invloed van de gewijzigde wetgeving.
Volgens Sligro komen de opbrengsten steeds dichter in de buurt van vóór de coronacrisis: tijdens de eerste negen maanden van dit jaar bleef de groothandel daar 26% onder, maar in het derde kwartaal was dat nog maar 10%. Het bedrijf verwacht wel dat het tekort aan mensen in distributie en transport en de beperkte beschikbaarheid van een aantal artikelcategorieën de markt nog een tijd zal blijven beheersen.
Sligro kijkt met enig vertrouwen uit naar “het mooiste kwartaal van het jaar”, waarin het relatief weinig beperkingen verwacht. Aan een concrete voorspelling van de jaarresultaten waagt de onderneming zich echter niet.