Danone heeft in het derde kwartaal zijn omzet kunnen optrekken dankzij prijsverhogingen. Net als zowat de hele sector heeft de Franse zuivelgigant te kampen met hogere grondstofkosten en het rekent die door aan de klanten.
“Focus op productiviteit en prijs”
Danone realiseerde de voorbije drie maanden een totale omzet van 6,2 miljard euro, een stijging met 3,8% op vergelijkbare basis. Inclusief wisselkoerseffecten en overnames namen de opbrengsten toe met 5,8%.
De groei is het gevolg van prijsstijgingen, want in totaliteit verkocht Danone eigenlijk minder. Vooral de divisie gespecialiseerde voeding stond onder druk: het volume kromp met ruim 5%. De watertak deed het met een volumegroei van 2,4% een heel stuk beter, geholpen door de afbouw van de coronamaatregelen en de toegenomen mobiliteit buitenshuis.
Danone verwacht dat de prijzen voor melk, ingrediënten, verpakking en transport ook in de komende maanden zullen blijven stijgen. “Zoals zowat iedereen in de sector en daarbuiten zien we over de hele linie inflatiedruk. Wat begon als een verhoogde inflatie van materiaalkosten, evolueerde naar wijdverbreide beperkingen die onze toeleveringsketen in veel delen van de wereld beïnvloedde”, zei CFO Juergen Esser. Om de impact daarvan op de bedrijfsresultaten te verminderen wil hij nog meer de focus leggen op “productiviteits- en prijsacties”.