Om Scotch & Soda door de coronapandemie te loodsen heeft eigenaar Sun Capital een aandeelhouderslening van 200 miljoen euro omgezet in aandelen. De investeringsmaatschappij pompt bovendien 15 miljoen euro aan vers kapitaal in de modeketen.
Lichte omzetdaling
De aandeelhouderslening dateert uit 2011: Sun Capital betaalde destijds 350 miljoen euro voor Scotch & Soda, en een gedeelte van dat bedrag kwam als schuld op de balans van het modemerk terecht. Om het merk te ondersteunen tijdens de coronacrisis is die schuld omgezet in aandelen.
In zijn gebroken boekjaar 2020-2021 leed Scotch & Soda, net als vele andere merken, zwaar onder de coronamaatregelen. Vele winkels moesten daardoor maandenlang dicht blijven. “Het hele jaar mochten onze winkels in Europa niet volledig open. Ze moesten helemaal dicht of er waren restricties, zoals winkelen op afspraak”, zegt CFO Thomas Bervoets aan het FD.
De impact op de omzet bleef evenwel beperkt tot een terugval van 4% naar 278 miljoen euro. Dat had het bedrijf vooral te danken aan de onlineverkoop, die met 18% groeide. In totaal bracht de webshop ruim 57 miljoen euro in het laatje.
Wisselwerking
Scotch & Soda wil blijven groeien en zal dit jaar nog vijftien fysieke winkels en zeven shop-in-shops openen. Vooral in Duitsland, Frankrijk, China en de Verenigde Staten liggen volgens Bervoets veel mogelijkheden. Om de groei te financieren, kan het bedrijf onder meer rekenen op een bijkomende lening van 15 miljoen euro van Sun Capital.
Bervoets blijft dus overtuigd van het nut van fysieke winkels, ook in een tijd waarin de e-commerce boomt. “We geloven dat online en offline elkaar versterken. Mensen zien je winkel, googelen een keer, en kopen online.” Voor de financieel directeur blijft de fysieke winkel een uitermate belangrijk kanaal, “waar je met je medewerkers het verhaal van het merk kan vertellen.”