De winstmarges van Coolblue zijn de voorbije maanden sterk afgenomen, onder meer als gevolg van een gebrek aan personeel. Dat kan een invloed hebben op de beursgang van de webwinkel, die midden deze maand op de agenda staat.
Op de rem
Volgens het FD kampt met name het distributiecentrum in Tilburg met een tekort aan personeel en bezorgers. Daardoor heeft Coolblue de activiteiten de voorbije maanden bewust afgeremd, door minder te adverteren en producten later te leveren.
Om het personeelstekort weg te werken, zouden de loonkosten dan weer plotseling gestegen zijn, wat een negatieve invloed heeft op de winst. Verder wegen ook de opstartkosten van de expansie naar Duitsland en de lancering van nieuwe diensten, zoals het installeren van zonnepanelen, op de rentabiliteit. Analisten van ING verwachten dat de brutowinstmarge in tweede jaarhelft zal dalen naar 2,7%. In de eerste zes maanden van het jaar bedroeg die nog 4,6%.
De winstdaling kan tot gevolg hebben dat beleggers minder willen betalen voor Coolblue. Nog deze maand trekt het bedrijf naar de beurs van Amsterdam, waarbij topman Pieter Zwart en grootaandeelhouder HAL een deel van hun belang zullen verkopen. De webwinkel zal ook nieuwe aandelen uitgeven. De begeleidende banken schatten de marktwaarde van de elektronicaspecialist op vier miljard euro, met een uitschieter naar zes miljard euro.