Omdat de kosten voor grondstoffen en transport significant zijn gestegen, ziet PepsiCo zich genoodzaakt om de prijzen voor merken als Pepsi, Lay’s en Quaker volgend jaar te verhogen. Consumenten aanvaarden dat, denkt de multinational.
Sterke merken en innovatiekracht
Pepsico zal prijzen voor snacks en frisdranken verhogen in het vierde kwartaal van dit jaar en het eerste kwartaal van volgend jaar, vertelde financieel directeur Hugh Johnston in een interview met Bloomberg. De fabrikant rekent op zijn sterke merken en innovatiekracht om verdere groei te creëren ondanks die hogere prijzen.
“Consumenten hebben een vrij gezonde balans dezer dagen”, denkt de CFO. “Ze kunnen een zeker niveau van prijsverhogingen aan. Wij zijn een relatief laag geprijsde, makkelijke aankoop. In de mate dat consumenten stress ondervinden, zal dat eerder de duurzame consumentengoederen treffen voor het ons treft.”
PepsiCo is overigens lang niet de enige voedingfabrikant die prijsverhogingen aankondigt: eerder deden bijvoorbeeld ook Coca-Cola en Procter & Gamble dat al. Stijgende kosten voor grondstoffen, lonen en transport zijn de belangrijkste redenen.
Knelpunten in bevoorradingsketen
Nu mensen weer vaker buitenhuis werken ziet PepsiCo het consumentengedrag stilaan normaliseren. De buitenhuisconsumptie neemt sterk toe en nadert weer het niveau van 2019. Wel is er één nieuwe gewoonte die toch standhoudt: mensen ontbijten vaker thuis, wat de verkoop van havermout als gezonde optie ten goede komt.
PepsiCo heeft een prima kwartaal achter de rug met een organische groei van 9%. Dat cijfer had nog beter kunnen zijn als de fabrikant niet te kampen had met enkele knelpunten in de bevoorradingsketen: er was op bepaalde momenten een tekort aan petflessen en aan aluminium voor frisdrankblikjes. Voor het volledige boekjaar verwacht de producent nu een groei van 8%.