Franse groei verbetert marge
Carrefour klokte het afgelopen boekjaar af op een omzetstijging van 2% tegen constante wisselkoersen, al hadden de wisselkoerseffecten een negatieve impact: daardoor moest de distributeur uiteindelijk een omzetdaling van 1% procent toegeven tot 74,9 miljard euro.
Eenzelfde effect hadden de wisselkoersen op de winst van de distributiereus: rekening houdend met de wisselkoersen steeg de operationele winst met 5,3%, zonder kwam die 9,8% hoger uit op 2,24 miljard euro. Analisten rekenden gemiddeld op een bedrijfswinst van 2,2 miljard euro.
Opvallend waren vooral de prestaties op de Franse thuismarkt, die dankzij de nieuwe strategie van topman Georges Plassat het jaar uitkwam op een (gecorrigeerde) omzetstijging van 1% en een toename van de operationele marge naar 3,4%. Het liet Carrefour ook toe de groepsmarge op te trekken van 2,6% naar 3%.
Op koers in zwakke markt
Volgens Plassat houdt de Franse distributiegroep goed stand in een omgeving van lage groei en hoge volatiliteit wat de wisselkoersen betreft. Vooral in Europa – waar Carrefour nog steeds 73% van zijn omzet haalt – drukte het zwakke economische klimaat immers op de resultaten: de organische omzet daalde in Europa met 2,8%, vooral naar beneden getrokken door Spanje en Italië.
In België gingen de nettoverkoopresultaten er wel 1,4% op vooruit: van 3,913 miljoen euro in 2012 naar 3,968 miljoen euro in 2013.
Het komende jaar zegt Carrefour te zullen focussen op zijn kernmarkten (Europa, Latijns-Amerika en China) door onder meer 2,5 miljard euro te gaan investeren in het transformeren van winkels en in de uitbreiding van sommige (wellicht vooral gemaks-) formules van de groep.