Wettelijke garantie
De hele affaire draait rond de garantieregeling van Apple. De Amerikaanse producent van onder andere de iPhone gaf slechts één jaar garantie op zijn producten, terwijl de Belgische wet stelt dat consumenten recht hebben op twee jaar garantie. Apple vroeg klanten echter om bij te betalen als ze meer dan één jaar garantie op hun toestellen wilden, en dat is illegaal.
Daarop diende de FOD Economie een klacht in bij de onderzoeksrechter, die een vordering naar de Belgische internetproviders stuurde met de vraag om alle websites van Apple te blokkeren tot ze twee jaar wettelijke garantie zouden aanbieden. Dat gebeurde vorig jaar al, maar het nieuws raakte pas nu bekend.
De onderzoeksrechter kwam ondertussen al terug op zijn besluit, omdat het onhaalbaar was om websites van Apple te blokkeren zonder daarbij diensten als iTunes onbruikbaar te maken. Er wordt nu gezocht naar een andere oplossing. Apple heeft sinds vorig jaar wel een document op zijn website staan, dat stelt dat alle Belgische consumenten twee jaar garantie krijgen. De vraag is echter of dat (moeilijk vindbare) document voldoende is voor de onderzoeksrechter en de FOD Economie.