Coolblue trekt zijn beursgang op gang. Nog deze maand gaat de e-commercespeler naar de beurs van Amsterdam. Het bedrijf wil zo’n 150 miljoen euro ophalen.
Voer voor expansie
Na een vertraging in de plannen dit voorjaar, trekt Coolblue nu toch naar de beurs. Het bedrijf maakt bekend dat het in oktober op Euronext Amsterdam zal noteren. De elektronicaretailer geeft voor 150 miljoen euro aan nieuwe aandelen uit. Ook bestaande aandeelhouders verkopen een deel van hun aandelen. Dat zijn met name CEO Pieter Zwart, CFO Daphne Smit, investeringsgroep HAL die de helft van de aandelen in handen had en ook de werknemers van Coolblue, die recent een beperkt aantal aandelen kregen. Coolblue streeft er zo naar dat 20 à 30% van alle aandelen op de beurs zullen circuleren na de IPO.
Met de opbrengst wil het bedrijf de boekhouding aanzuiveren na “aanzienlijke investeringen in 2020 en 2021”, maar ook verdere groei mogelijk maken. Concrete expansieplannen zijn er in Duitsland, maar Coolblue wil zich ook verder profileren als inrichter van thuiswerkkantoren en ziet veel potentieel in nieuwe businessproposities. Zo lanceerde de Nederlandse onderneming pas Home&Go, een service voor groene elektriciteit en mobiliteit.
CEO Pieter Zwart geeft ook al aan nog meer winkels in Nederland en België te openen en de magazijnen verder te mechaniseren. De oprichter heeft bovendien zin in overnames of meer “investeringen in IT en technologie”. Beleggers hoeven op de middellange termijn dan ook geen dividenden te verwachten: de beursgang is er echt als groeimiddel. Het bedrijf tipt zelfs al dat het zich in de toekomst op andere Europese landen zou kunnen richten, aangezien zijn model “zeer repliceerbaar” is.