Er is leven na de dood
In 2011 en 2012 had Fnac 170 miljoen euro aan verliezen geboekt, wat de Franse entertainmentretailer al meerdere doodsverklaringen vanwege analisten opleverde. De boeken- en muziekketen had de overgang naar het digitale tijdperk immers grandioos gemist en werd in de kant gefietst door Amazon, dat zich volledig toelegde op de onlineverkoop van boeken en cd’s.
De Franse keten heeft intussen echter ingezet op een transformatie. Om de strijd met Amazon aan te kunnen, werden de prijzen verminderd. Voorts investeerde Fnac in een gloednieuwe distributie zodat klanten sneller bediend konden worden. Tegelijk werd het gamma uitgebreid met duurdere artikelen die geen concurrentie van het internet hebben, waaronder een reeks mobiele telecommunicatietoestellen en papierwaren.
Sinds kort gaat de vernieuwing nog verder: het bedrijf gaat nu ook streaming via een betaald abonnement aanbieden en waagt zich daarmee op het terrein van het Zweedse Spotify en het Franse Deezer. Er komen in de praktijk twee formules: de eerste geeft voor 2 euro per maand de mogelijkheid om onbeperkt naar 200 muziektitels te luisteren, de tweede biedt voor 4,99 euro per maand onbeperkte toegang tot de miljoenen titels van de keten.
Positieve knik in verkoopcijfers
De omschakeling lijkt aan te slaan. De voorbije jaren kalfde de omzet met 5% per jaar af. In het laatste trimester van 2013 was er echter voor het eerst in drie jaar opnieuw een stijging: na agressieve marketing en promotie werd een vooruitgang van de verkopen met 0,6% opgetekend. Voor het hele jaar bleef de omzetevolutie niettemin nog negatief, met een daling van de omzet met 3,1% tot 3,9 miljard euro.
Tegelijk werd nauwlettend toegezien op de kosten. Onder meer via een sociaal plan werden de uitgaven sinds 2012 met 160 miljoen euro verminderd. Dat alles leidde in 2013 voor het eerst sinds jaren tot een positieve cashflow, waardoor het bedrijf niet langer geld verbrandt. Het operationele resultaat steeg zelfs 13% tot 72 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 15 miljoen euro.
Topman Bompard blijft voorzichtig
Toch blijft topman Alexandre Bompard voorzichtig: “Onze markten blijven moeilijk. Ze zijn de laatste drie jaar met gemiddeld 10% gekrompen. Kerst was wel goed, maar dit moet zich nog doorzetten.”
Fnac was geruime tijd een blok aan het been voor eigenaar Kering. Die besloot de keten dan maar van de hand te doen door aan elke aandeelhouder aandelen van Fnac toe te kennen en tegelijkertijd een beursnotering aan te vragen. Die liet hen toe om hun effecten vlot van de hand te doen. Alleen de familie Pinault engageerde zich om 38,9% van het kapitaal te behouden via de holding Artémis.