Gucci lanceert Vault, een online conceptstore waar vintage archiefstukken van het merk en hedendaagse ontwerpers elkaar vinden. De webshop presenteert zich als een digitaal magazine.
Unieke vintagestukken
Alessandro Michele, creatief directeur van Gucci, haalt oude schatten van zolder, stoft ze af en presenteert ze in Vault. Die nieuwe experimentele onlineruimte wordt niet alleen een virtueel archief voor het modehuis, maar ook een laboratorium en digitale concept store. Gedurende het jaar worden designklassiekers van het modehuis in beperkte hoeveelheden vrijgegeven.
Vintageshoppers hoeven evenwel geen koopjes te verwachten. De tweedehandsitems in kwestie worden allemaal zorgvuldig geselecteerd door de archivarissen van Gucci of Michele zelf, die ze volgens V Magazine als heuse relikwieën ziet. Ze worden dan ook weer helemaal hersteld en opgefrist, individueel genummerd en geleverd in op maat gemaakte verpakkingen.
Gedichten en filmpjes
Opvallend: de webshop wordt ook een platform, waar niet alleen Gucci maar ook andere designers en modelabels terechtkunnen. Vintage Gucci-items worden er afgewisseld met nieuwe creaties, waaronder die van ontwerpers Collina Strada, Ahluwalia en Yueqi Qi. Het is de bedoeling dat de online ruimte voortdurend zal evolueren met zowel oude als nieuwe stukken, allemaal om “een poëtische en fantasierijke winkelervaring” te bieden.
Om die unieke winkelervaring te garanderen is gekozen voor een redactioneel formaat, waar dynamische content centraal staat. Door het delen van verschillende media – van digitale kortverhalen en gedichten tot video en auditieve clips – belooft Vault te entertainen, te onderwijzen en te verrassen. “Voor mij gaat winkelen niet alleen over het kopen van dingen. Het gaat erom een band met ze te scheppen, een relatie aan te gaan”, legt Michele uit.