Vlees zonder slacht, ei zonder gekakel, koffie zonder oogst: het kan tegenwoordig allemaal. Jammer genoeg dreigt ook cola zonder bruis en bier zonder schuim. Ziet Jef door de bomen het bos nog? Filet Pur zoekt het uit!
Leedvrij vlees
Als ook Leonardo DiCaprio overtuigd is van de goede zaak, wie zijn wij dan om de brave man tegen te spreken? De acteur investeert zijn zuurverdiende centen niet alleen in Beyond Meat, de producent van plantaardige hamburgers die haast niet van echt te onderscheiden zijn, maar ook in kweekvleesproducenten Aleph Farms en Mosa Meat, de pioniers van het leedvrije vlees, de dierloze filet pur, de steak uit celcultuur.
Meer zelfs: hij gaat er ook als adviseur aan de slag. Hij is immers expert, van de zelfverklaarde soort dan toch. Je zou welhaast denken dat de Hollywoodster het fantastische boek The Future Of Food al gelezen heeft, maar dat kan helemaal niet, aangezien het nog moet verschijnen – en aangezien de Engelse vertaling bovendien nog twee maanden op zich zal laten wachten. Mogelijk komt hij volgende week alsnog naar Antwerpen, om er exclusief de avant-première mee te maken tijdens het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co? Zou zomaar kunnen. Een bijkomende reden om nog snel een ticket te boeken.
Koffie zonder bonen
Het mag gezegd: onze prachtige voedingsindustrie blijft grenzen verleggen dat het een aard heeft. Na de melk zonder boe en het ei zonder kukeleku mogen we ons dra verheugen op koffie zonder bonen. Jawel, ook ons dagelijks bakje troost komt binnenkort gewoon uit de kweekreactor in het laboratorium en niet langer uit Ethiopië, Indonesië of Colombia. Dàt is pas koffie verkeerd. Pech voor de gindse koffieboer, die toch al geen grootverdiener is maar door de koffie-industrie desondanks vooral als een hinderlijke kostenfactor wordt beschouwd.
Het is de schuld van het milieu: het hele evenaarsgebied dreigt onleefbaar te worden, en liever dan dààr wat te doen, duiken we dan maar het veilige labo in. Leve de technologie! Het is de logica van verwende miljardairs: laat de aarde maar naar de knoppen gaan als gevolg van onze groeiambities, dan vluchten wij wel lekker naar Mars. Doe-oei!
Zonder schuimkraag
Helemaal geen verwende miljardair daarentegen is Jef Colruyt: een man van stavast die zijn verantwoordelijkheid niet wenst te ontlopen en het klimaat hoopt te redden met de aanplant van 12 miljoen bomen in de wonderschone Democratische Republiek Congo. Omdat er bij ons te weinig plaats is, simpelweg, maar ook omdat de impact in die tropische gebieden groter is. Colruyt Group wil er mogelijk koffie gaan telen ook. Niet meer nodig, Jef. Er is intussen een andere oplossing.
Waarom al die moeite? De retailer wil z’n CO2-uitstoot compenseren: 600 gram per winkelkar bedraagt die namelijk. Nobel initiatief, zou je denken. Nochtans, wat lezen wij in de media? Er is verdorie een nijpend tekort aan dat broeikasgas. Werkelijk, binnenkort vallen koelmeubels zonder koelvloeistof, wordt droogijs onvindbaar en – erger nog – zullen onze frisdranken niet meer bruisen en zal ons bier niet langer schuimen. Terwijl de technologie om CO2 uit de lucht te halen gewoon voorhanden is, hoor. Kostelijk, dat wel. Maar dat zijn klimaatrampen ook.
Trucje
Bij het afsluiten van deze column stond de teller op 3139: nog 1961 kandidaat-klanten te gaan en de duurzame Hollandse websuper Pieter Pot verstuurt z’n herbruikbare weckpotten voortaan ook richting Vlaanderen en Brussel – zorgvuldig verpakt in stevige dozen vol plastic opvulmateriaal mogen we hopen, want die dingen zijn breekbaar. Laat u niet vangen: die belofte om alhier van start te gaan zodra 5000 mensen zich aanmelden, is niks meer dan een marketingtrucje. En het werkte nog ook, qua gratis media-aandacht.
Die media-aandacht is dan wel niet gratis bij Carrefour, maar de belofte dat je consumenten voortaan kan gaan cibleren op basis van hun reële koopgedrag, en dat je bovendien de exacte ROI van je campagnes op de factuur te zien krijgt, maakt uiteraard veel goed. Hoe dat precies in elkaar zit met die shopperdata, dat komt mediadirecteur Vivian Mosselmans hoogstpersoonlijk en in detail uitleggen op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, volgende donderdag. Reserveer als de bliksem uw ticket via deze link. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.