Bereide maaltijden krijgen klappen
De omzet van Ter Beke daalde in 2013 met 3,3 procent naar 407,2 miljoen euro. Dat was vooral omwille van een immense terugval in de verkoop van bereide maaltijden: de omzet daarvan daalde met maar liefst 11,4 procent.
Ter Beke is de producent van merken als Come a Casa en Vamos, alsook een aantal huismerken, en die hadden sterk te lijden onder het schandaal met paardenvlees dat in het begin van het jaar de sector van de bereide gerechten teisterde. Bij Ter Beke was er dan wel geen sprake van het gebruik van illegaal paardenvlees, toch leek de consument even genoeg te hebben van de bereide maaltijden.
Die verloren klanten blijken nu ook minder snel hun weg terug te vinden naar de producten van Ter Beke. In de tweede helft van het jaar was er al sprake van een verbetering in die divisie, maar toch bleef de EBITDA steken op 30,8 miljoen euro. Dat is 7,1 procent lager dan in 2012. De bedrijfswinst was daarmee 21,9 procent lager dan in 2012 en klokte af op 10,6 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 6,2 miljoen euro, maar liefst 24,4 procent lager dan in 2012.
Het resultaat zou volgens Ter Beke in 2014 een stuk beter moeten worden. Het consumentenvertrouwen stijgt gestaag en de groep lanceert dit jaar ook enkele nieuwe producten, die de omzet omhoog moeten stuwen.