Het labo is de nieuwe megastal, haver is de nieuwe boterham en een pervers plan van de voedingsindustrie is nu eindelijk door de wetenschap ontmaskerd. Hij is zo goed als vrij van dierenleed, deze Filet Pur. Vooruitgang!
WC-Eend-gehalte
De menselijke beschaving vordert met rasse schreden richting heerlijke nieuwe wereld. Ook deze week werd dat alweer duidelijk. Het labo is de megastal van morgen, namelijk. Kweekvlees wordt het nieuwe normaal. Een uitspraak van een kweekvleespionier weliswaar, dus met een bijzonder hoog ‘Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend’-gehalte, maar toch. De ondernemer in kwestie rekent erop dat vlees uit kweekreactoren zelfs goedkoper kan worden dan vlees uit het slachthuis. En dat is nochtans al héél erg goedkoop.
Die meneer van Eat Just is overigens lang niet de enige die zijn geloof in wetenschap en technologie openlijk bevestigt – best wel verfrissend in tijden van virusontkenners en antivaxers. Niemand minder dan Stefan Descheemaeker, de Belgische CEO van diepvriesspecialist Nomad Foods, beseft dat er ooit een einde komt aan het leegvissen van de oceanen, en wat moet Iglo dan onder dat krokante paneerlaagje in z’n fishsticks stoppen? Welaan: kweekvis dus.
Standaardwerk
Waarmee hij niet doelt op reguliere gekweekte vis – daar is immers niks nieuws aan – maar wel op vis die net als dat dierloze vlees op basis van celculturen in bioreactoren tot bestaan komt. Vis die geheel tot z’n essentie is herleid, ook: enkel het smakelijke visvlees, zonder de graten en zonder die hinderlijke kop met het bijhorend vissenbewustzijn. Filets zonder leed: dat heet vooruitgang.
Komt het u enigszins twijfelachtig en verwarrend over? Geen nood, zeer binnenkort verschijnt het ultieme standaardwerk dat u van alle prangende voedingsvragen zal verlossen: het boekwerk The Future of Food, namelijk, van de hand van captain of retail Jorg Snoeck en uw immer bescheiden dienaar. In wereldprimeur licht ik al een eerste tip van de sluier op 30 september, op het jaarlijkse Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. Een ticket voor uw afspraak met de geschiedenis boekt u via deze link.
Zakcentjes
Als kweekvlees onverhoopt toch niet écht de toekomst van de voedselketen zou worden, dan kunnen we nog altijd havermout eten. Dat is namelijk de nieuwe boterham: hip, gezond en duurzaam. Oats Day Long, het Gentse antwoord op de Kopenhaagse pionier Grød, kiest geheel terecht Antwerpen uit als lanceerplatform voor verdere expansie en kwam de veroveringsplannen toelichten op de RetailDetail Day aan de hand van jolige woordspelingen als ‘Oatstanding experience’ en ‘You’re oatsome’. Ze openen hier om de hoek: een review dringt zich op.
Is nog niet helemáál tot in Antwerpen geraakt: de Nederlandse websuper Picnic, die op z’n Europese veroveringstocht ons landje voorlopig straal negeert. Aan groeigeld nochtans geen gebrek: zelfs de enige echte Bill Gates stopte de pure player zopas wat zakcentjes toe. 600 miljoen: het is een begin. Niet zonder eigenbelang wellicht: die man is net gescheiden en heeft hoegenaamd geen zin om zelf om de boodschappen te gaan, uiteraard.
Strak plan
De Nutri-Score wérkt: dat is de conclusie van nieuw onderzoek dat de oogbewegingen van shoppers detecteerde. Mensen kijken wél naar de voorkant, niet naar de achterkant van de verpakking, waar de kleine lettertjes staan. Tja, wat hadden die wetenschappers eigenlijk verwacht?
Uiteraard snappen consumenten in het geheel niks van die voedingswaardetabel. Dat was namelijk het gehele punt, destijds: we publiceren ootmoedig in kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking hoe schandalig ongezond onze producten wel zijn, maar we doen het op zo’n manier dat enkel mensen met een doctoraat in de scheikunde er wijs uit geraken. Dat was een strak plan van de voedingsindustrie, maar kijk: tijden veranderen. Dat onderzoek werd gesponsord door Delhaize, overigens. Hadden we u al over WC-Eend verteld?
Breuklijn
Aanschouw de schizofrene consument: tijdens de coronacrisis kocht die weliswaar meer gezonde groentjes, maar ook flink meer alcohol. De harde cijfers zijn duidelijk. Compensatiegedrag? Zou zomaar kunnen. Delhaize en Foodmaker laten nochtans geen kans onbenut om ons weer op het rechte pad te brengen. Een eerste ‘fast good’ restaurant in een hele reeks opende zopas de deuren. Retailer wordt horeca-uitbater: ook dat is de toekomst.
En ook al mogen straks de maskers weer af tijdens het winkelen, geloof toch maar niet dat alles weer als vroeger wordt. Geen schijn van een kans. Bij PepsiCo zijn ze helemaal mee: zeg niet ‘post-Covid’, maar zeg liever ‘since-Covid’. Een breuklijn die een nieuw tijdperk inluidt. Hoe je dan voortaan de shopper nog verleidt om krakende chips te snacken, dat komt ‘demand accelerator’ Christophe Piron hoogstpersoonlijk toelichten op – alweer – ons Trade & Shopper Marketing Congress. Twee keer sluikreclame in één Filet Pur, is dat wel legaal? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.