Het Britse koffiemerk Costa Coffee is op weg naar België. Eigenaar Coca-Cola lanceert Costa vanaf vandaag in de horeca en via geavanceerde automaten, die een honderdtal verschillende koffiebereidingen kunnen bereiden, van de klassieke lungo tot een iced caramel latte. “We willen nieuwe consumptiemomenten creëren”, klinkt het bij Coca-Cola.
200 locaties tegen einde van het jaar
België is een koffieland: de Belgische consumptie ligt gemiddeld een kwart hoger dan in de rest van Europa, goed voor een totale retailwaarde van zo’n twee miljard euro. Coca-Cola heeft al een deel van die koek met Chaqwa, maar acht de tijd rijp om ook Costa Coffee op de Belgische koffiedrinker los te laten. De ambities liggen hoog: “We willen van Costa het meest geliefde koffiemerk van het land maken”, zegt Christophe Cuyx, directeur warme dranken bij Coca-Cola Europacific Partners België, die de lancering van Costa in goede banen leidt.
Concreet wordt Costa Coffee gelanceerd in vier ‘ankersteden’: Antwerpen, Brussel, Gent en Luik. Dat zal in eerste instantie nog bescheiden zijn, met enkele tientallen horecazaken. Tegen het einde van het jaar moet Costa op 200 locaties in ons land beschikbaar zijn. “We hebben al samenwerkingsovereenkomsten getekend met meer dan 100 klanten”, zegt Cuyx. “Tegen midden oktober zullen die allemaal geïnstalleerd zijn.” Het gaat dan niet enkel om horecazaken, maar ook locaties voor de koffie-automaten. Maar, voor alle duidelijkheid, dus voorlopig geen eigen koffiebars.
Iced coffee uit de automaat
Vooral de Marlow-toestellen springen in het oog: die kunnen zowel de klassieke warme dranken aanbieden als gekoelde bereidingen (zoals milkshakes) en zelfs iced coffee-bereidingen. Klanten die zo’n toestel willen plaatsen, moeten niet betalen voor het toestel. “En dat is niet gewoon een commerciële geste die we bij de lancering doen, maar een centraal onderdeel van ons model”, benadrukt Cuyx.
De achterliggende technologie laat bovendien toe dat de bevoorrading automatisch verloopt. Het enige dat de klant nog moet doen, is bijvullen en het dagelijks onderhoud doen. Cuyx maakt zich sterk dat de automaten, ondanks de brede waaier aan producten die ze kunnen bereiden, niet complexer in onderhoud zijn dan een klassieke koffie-automaat.
Taart vergroten
Ondanks de grootte van de markt in België, maakt Cuyx zich sterk dat er nog plaats is voor een nieuw koffiemerk. “Natuurlijk gaan we overal concurrenten tegenkomen. Maar ons doel is vooral om nieuwe consumptiemomenten te creëren, en zo ook de taart te vergroten”, aldus Cuyx. Met een wereldwijde koffiemarkt die jaarlijks met 6% groeit, ziet Coca-Cola nog genoeg speling om verder te groeien.
Nochtans is een van die “concurrenten” in België ook een ander koffiemerk uit de stal van Coca-Cola: Chaqwa. Vreest Cuyx niet dat beide merken elkaar gaan kannibaliseren? “Wij beschouwen Chaqwa niet als een concurrent van Costa Coffee, maar als een complementair aanbod”, stelt Cuyx. “Chaqwa is vooral gericht op de bedrijven, die hun werknemers gratis koffie op de werkvloer willen aanbieden. Met Costa mikken we meer op de baristabeleving, en zitten we dus meer in het hogere marktsegment.”