(Publireportage) Hoe kan je je merk doen groeien, je assortiment optimaliseren en je aanwezigheid verbeteren in alle kanalen? GS1 lanceert een uniek trainingsprogramma rond category management en e-commerce, op maat van Belgische KMO’s.
Kenniskloof
Hoe benader je de shopper van morgen via retailers, apps, webshops en marktplaatsen? In een reeks van 12 korte webinars stoomt GS1 je helemaal klaar voor de toekomst. Je leert alles wat je moet weten om je merk te boosten: van de basis van categoriemanagement tot de finesses van e-shoppermarketing. Het GS1 College wil met name jongere KMO-medewerkers een stevige basis bezorgen om de business verder uit te bouwen.
“We organiseren al heel lang category managementtrainingen, met succes. Maar we voelen toch dat er een kenniskloof ontstaat”, zegt CEO Jan Somers van GS1 Belgium & Luxembourg. “Er treedt in de bedrijven een nieuwe generatie aan die te weinig notie heeft van de GS1 tools en van categoriemanagement. Tegelijk is er een generatie van ervaren managers vertrokken. We voelen daarom de nood om inzichten over category management beter te koppelen aan de tools die GS1 ter beschikking stelt. Na onze grote transformatie zijn nu al 1800 bedrijven actief op ons nieuw datadelingsplatform.”
Geen data, geen business
Het belang van gestandaardiseerde productdata kan niet voldoende benadrukt worden: ze zijn het onmisbare toegangsticket voor zowel de grote marktplaatsen als de traditionele retailers. Geen data, geen business. “Zeker bij de Belgische KMO’s is de nood reëel: zij moeten leren om de juiste waardepropositie naar het juiste kanaal te brengen. Hoe presenteer je je assortiment optimaal bij de retailers en op de marktplaatsen? Wat moet je weten over de GS1 standaarden en wat moet je kennen om de kampioen te worden van je categorie? Daarop geeft deze lessenreeks een antwoord.”
GS1 heeft voor de lessenreeks een topteam samengesteld van ervaren managers die hun sporen hebben verdiend in de industrie. Zoals Brian Harris, de uitvinder van het category management, die samen met Luc Demeulenaere het standaardwerk ‘Category Management yesterday, today and tomorrow’ schreef. Ook shoppermarketingexperten Luc Desmedt (LD&Co), Danny Vanden Berghe (ShopTing) en Dirk Vanderveken (ShopperWare) delen hun kennis. Net als doorwinterde retailmanagers Frank Penne (ex-Unilever, Carrefour, Coca Cola), Xavier Ury (ex-Delhaize) en Markus Hoffmann (ex-Ferrero).
Vier programma’s
De trainingsreeks is opgebouwd uit vier programma’s van elk drie webinars. Het eerste programma is zelfs volledig gratis: de opfrissingscursus geeft een overzicht van de productstandaarden en de basis van categoriemanagement, waarbij je onder andere ook leert over digitale aanwezigheid op marktplaatsen als bol.com en Amazon. De daaropvolgende programma’s kosten 900 euro voor GS1-leden, 1.000 euro voor niet-leden. “Reken maar eens uit wat het kost als je die kennis en knowhow moet binnenhalen via externe consultants.”
Programma twee gaat dieper in op category management en merkaanwezigheid in de winkel, met veel praktijkgerichte tips. Programma drie focust op digitale vaardigheden: merkaanwezigheid in de e-commercewereld, e-category management, en hoe de shopper switcht tussen verschillende kanalen. Het vierde en laatste programma leert je onder andere hoe je e-coupons beheert in promotie-acties, hoe je media optimaal inzet in je marketingplan, en hoe je groei kan genereren door het gebruik van slimme apps. Alle webinars verlopen in het Engels.
Praktisch
Het GS1 College richt zich tot medewerkers uit diverse sectoren: retail, FMCG, doe-het-zelf, gezondheidszorg, farma. De trainingsreeks gaat van start op 23 september. Alle informatie over het programma vind je via deze link. Inschrijven kan hier.