De Belgische supermarkten waren een van de weinige sectoren die garen konden spinnen bij de coronacrisis. Nu het erop lijkt dat we het ergste van de pandemie achter de rug hebben, steekt echter een oud zeer de kop op: het wordt almaar moeilijker om geschikt personeel te vinden. Een rondvraag door RetailDetail leert dat de war for talent weer opflakkert.
Jobbus en extra premies
Het vuur wordt weer helemaal aan de lont gestoken door Lidl, dat vorige week uitpakte met de aankondiging dat het 350 nieuwe werknemers zoekt. Daarbij wordt meteen flink gas gegeven: de supermarktgroep haalt zijn jobbus weer van stal, waarin sollicitanten meteen in gesprek kunnen gaan met hun toekomstige leidinggevende.
Maar vooral de andere initiatieven die Lidl neemt, zijn een teken aan de wand. De groep had al een premiesysteem voor werknemers die nieuwe collega’s aanbrachten, maar die premie gaat tijdelijk de hoogte in. Daarnaast wordt er in het najaar een programma gelanceerd dat zich richt op mensen “met een afstand tot de arbeidsmarkt”. Een duidelijk signaal dat het schrapen is om nieuwe werknemers te vinden.
Dat bevestigt Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt in het persbericht: “Gezien we bijna elke drie weken een nieuwe winkel openen, zijn we steeds op zoek naar nieuwe werknemers”, zegt ze. “Maar in vergelijking met de voorbije jaren hebben we dit jaar extra veel openstaande vacatures.” Het gaat dan vooral om winkelbedienden, (assistent)-winkelmanagers en jobstudenten voor de winkels, maar ook orderpickers voor alle vijf distributiecentra. Vooral in de ruime regio Mechelen, waar recent drie nieuwe winkels openden, is het gebrek aan kandidaten nijpend.
Veel spontane sollicitaties tijdens corona
Maar Lidl vist niet als enige in die vijver: ook Delhaize ziet een toenemende krapte. “Tijdens corona ontvingen we nog veel spontane sollicitaties”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Veel andere sectoren waren verplicht gesloten, terwijl de retail in de kijker liep als sector waar de zaken op volle toeren draaiden. Maar nu zien we veel concurrentie om talenten binnen te halen.”
Het probleem is al ouder dan de coronacrisis. “Er is onvoldoende volk op de arbeidsmarkt om iedereen te vervangen die op pensioen gaat in ons land”, merkt Dekelver op. “Als retailer hebben we nog een bijkomende uitdaging. Onze specifieke arbeidsomstandigheden met weekendwerk en speciale uurroosters maken het nog extra complex op een reeds krappe arbeidsmarkt.”
Horecapersoneel keert terug naar oude liefde
Carrefour merkt dat het probleem, dat al langer speelde in Vlaanderen, nu ook de kop opsteekt in Brussel en Wallonië. “Nu we stilletjesaan terugkeren naar het normale leven, hebben we de indruk dat bepaalde profielen die ons waren komen helpen tijdens de crisis, bijvoorbeeld uit de horeca en de eventsector, aan het terugkeren zijn naar hun eerste liefde”, zegt woordvoerster Aurélie Gerth. Aldi-woordvoerster Tine De Keersmaker voegt daaraan toe dat werknemers minder geneigd zijn om van job te veranderen na de grote onzekerheid die de coronacrisis met zich heeft meegebracht.
Hoop op beterschap in najaar
Bij Colruyt wordt de krapte op de arbeidsmarkt eveneens gevoeld, maar woordvoerster Hanne Poppe toont zich niettemin positief. “Maandelijks lopen er bij ons ongeveer 5000 tot 7000 cv’s binnen, dus het is ook niet alsof er geen instroom is”, zegt ze. Het aantal openstaande vacatures zit op zo’n 900, wat relatief stabiel is en veroorzaakt wordt door een combinatie van natuurlijk verloop, uitbreiding van de groep en nieuwe activiteiten en specialisaties.
Colruyt vermoedt dat de toestand na de zomer wat zal verbeteren. “De gebruikelijke zomerdip begon dit jaar in mei, wat vroeger is dan anders als gevolg van corona, een afwachtende houding bij mensen en de nog lopende steunmaatregelen. Wij verwachten dat het naar het najaar toe weer zal aantrekken.”