Eind februari besliste Carrefour om zijn dochter Dia, na Aldi en Lidl de grootste hard discounter wereldwijd, af te splitsen en naar de beurs te brengen. Maar na de vakbonden en een familiale aandeelhouder heeft nu ook Deminor, adviseur van aandeelhouders, zich uitgesproken tegen de beursgang.
“Manoeuvre om verliezen te compenseren”
Deminor, het advocatenkabinet dat vooral kleinere aandeelhouders vertegenwoordigt, heeft zich gekant tegen de plannen van Carrefour om Dia naar de beurs te brengen. Eind februari had het nummer twee uit de distributiewereld (6.376 winkels, 9,9 miljard euro omzet) beslist om zowel zijn vastgoedpoot als zijn harddiscountdochter naar de beurs te brengen.
Volgens Deminor komt de verkoop van Dia neer op een “ontmanteling” aangestuurd door investeringsfonds Colony en de groep Arnault (bekend van de Franse luxegroep LVMH). Beiden vertegenwoordigen samen 14 procent van het kapitaal en 20 procent van de stemmen binnen Carrefour. “Een wanhopig manoeuvre van twee investeerders die kost wat kost de verliezen die ze hebben geboekt op hun investering willen compenseren”, aldus Deminor. Dia zou zo’n 4 miljard euro waard zijn.
Eerder had ook al Hervé Defforey, familiale aandeelhouder en zoon van mede-oprichter Denis Defforey, zich uitgesproken tegen de verkoop. Ook de vakbonden bij Carrefour, die zaterdag in Frankrijk nog staakten voor hogere lonen, hebben al aangekondigd dat ze de verkoop niet zien zitten en roepen de werknemers-aandeelhouders op om tegen te stemmen.
Volledig los van Carrefour
Als de directie haar zin krijgt, wordt Dia een volledig autonoom bedrijf met een eigen beursnotering. De huidige aandeelhouders zouden aandelen van het nieuwe bedrijf krijgen in overeenstemming met hun participatie in Carrefour. Dia zou zijn eigen raad van bestuur en zijn eigen directiecomité krijgen.
Eind 2007 speelde de toenmalige Carrefour-top onder leiding van José Luis Duran al met de idee om Dia te verkopen. Maar toen de huidige CEO Lars Olofsson in 2009 de teugels in handen nam, stuurde hij al snel Javier Campo, de historische baas van Dia én grote voorstander van een verkoop, de laan uit en zocht Carrefour meer en meer synergie met Dia.
Het Carrefour Discount gamma is bijvoorbeeld niets anders dan het Dia-huismerk, maar dan met een eigen label. Uiteindelijk is Olofsson op zijn beslissing teruggekomen en werd in februari dus toch beslist om de banden tussen Dia en Carrefour los te koppelen.
In juni moeten alle aandeelhouders zich uitspreken over de hele kwestie. Wordt vervolgd…