Elektronicaverkoper Krëfel gaat samenwerken met veilingplatform Vavato in Sint-Niklaas om meer geretourneerde goederen alsnog proberen te verkopen. Die optie komt naast de eigen herverkoop, kringwinkels en opruiming via Recupel.
Hoge kosten
Doordat steeds meer producten online gekocht worden, neemt ook het aantal teruggestuurde goederen gestaag toe. Het herroepingsrecht geeft de consument immers twee weken de tijd om alsnog af te zien van de aankoop en de producten te retourneren.
Ook Krëfel heeft daarmee te maken, en de verwerking van al die goederen kost niet alleen veel tijd en geld: bovendien nemen die producten ook opnieuw kostbare ruimte in beslag in de magazijnen.
Online veiling
De retailer heeft nu een structurele én ecologische oplossing gevonden voor het probleem, en gaat veilingplatform Vavato inschakelen om de teruggestuurde goederen te verkopen in een online veiling. 39% van de retouren komt intussen bij Vavato terecht, meldt de keten in een persbericht.
Voor de rest van de retouren zet Krëfel nog andere kanalen in. Toestellen die licht beschadigd zijn, maar nog perfect functioneren, worden aan verminderde prijs in de eigen winkels verkocht. Verder doneert de elektronicaketen ook goederen aan de kringloopcentra. Zwaar beschadigde of defecte apparaten worden verwerkt door Recupel.