Opnieuw beweging in het landschap van de Europese inkoopallianties: de Duitse supermarktketen Edeka bundelt de krachten met collega’s als Picnic, Biedronka, Jerónimo Martins en Magnit om ‘on top’ condities te onderhandelen met de merkfabrikanten.
Mooi lijstje
De nieuwe Europese inkoopalliantie, die de naam Epic Partners meekreeg, heeft haar hoofdkwartier in het Zwitserse Genève. De organisatie gaat onderhandelingen voeren met de industrie over de nationale grenzen heen, weet het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung. Edeka nam het initiatief en wist intussen een mooi lijstje Europese collega’s te overtuigen om mee in het project te stappen.
Onder de aandeelhouders vinden we niet enkel de Nederlandse onlinesupermarkt Picnic – waarin Edeka ook investeert – maar ook bekende supermarktketens als Migros (Zwitserland), Biedronka (Polen), Jerónimo Martins (Portugal), ICA (Zweden) en Magnit (Rusland).
Herverkaveling
Dat Edeka een nieuwe inkooporganisatie zou opzetten, lag in de lijn der verwachtingen. De retailer verliet eerder dit jaar retailalliantie Agecore, niet veel later gevolgd door Intermarché. Een herverkaveling van het Europese inkooplandschap werd daardoor onvermijdelijk.
Opmerkelijk: de nieuwe alliantie wordt geleid door Gianluigi Ferrari, de voormalige baas van Agecore die ook al CEO is van Everest, het in Amsterdam gevestigde inkoopverbond tussen Edeka en Picnic.
Intussen blijft het erg stil rond Agecore, waar Colruyt, Conad, Coop en Eroski verweesd achterbleven nadat de twee grootste leden opstapten. Mogelijk krijgen de komende weken of maanden nog nieuwe allianties vorm in Europa.