Het laatste grote warenhuisconcern van Duitsland, Galeria Karstadt Kaufhof, verandert zijn naam in Galeria. De naamswijziging symboliseert de nieuwe start die het moederbedrijf van Inno wil maken.
Nieuwe naam en logo
De Duitse retailgroep wil met een hernieuwde oriëntatie de gevolgen van de coronapandemie te boven komen. Met het concept ‘Galeria 2.0’ wil de onderneming zich vanaf de herfst strategisch herpositioneren. Daarbij hoort ook een nieuwe naam – kortweg Galeria – en een nieuw logo, schrijft WirtschaftsWoche. Binnenkort zullen aldus een kleine, geabstraheerde ‘g’ met daaronder, in slanke hoodfletters, ‘Galeria’ de winkelpanden sieren.
“Het wordt tijd dat mensen ook aan het merk zien dat we één bedrijf zijn”, zegt topman Miguel Müllenbach. Nu heten de winkels soms Kaufhof en soms Karstadt, de groep is immers ontstaan uit de fusie van de twee warenhuisketens.
Het nieuwe logo zal op 27 oktober voor het eerst officieel worden gebruikt. “Daarna zullen wij geleidelijk overal in Duitsland warenhuizen ombouwen en van het nieuwe logo voorzien”, kondigt Müllenbach aan.
Drie winkeltypes
De visuele verandering moet hand in hand gaan met conceptuele aanpassingen. In de komende drie tot vier jaar wil de retailer 600 miljoen euro investeren. Twee derde daarvan is bestemd voor de modernisering van de 131 warenhuizen. De rest, zo’n 200 miljoen euro, gaat naar de uitbreiding van het e-commerce aanbod, digitalisering en logistiek.
“Wij willen het ‘netwerkhart’ van de binnenstad worden – met concepten die precies zijn afgestemd op de locatie ter plaatse”, liet Müllenbach onlangs weten. Daartoe wil de retailgigant zijn winkels in de toekomst in drie verschillende categorieën indelen: ‘Wereldwinkel’, ‘Regionale Magneet’ en ‘Lokaal Forum’. De warenhuizen in Frankfurt, Kassel en Kleve zullen als proeffilialen dienen.