In de eerste maanden van zijn gebroken boekjaar zag Marks & Spencer de verkoop van voeding en kleding opnieuw fors aantrekken. De Britse retailer verhoogt zijn winstverwachting voor het volledige jaar.
Structureel herstel
De omzet uit voedingsmiddelen steeg tijdens de 19 weken tot 14 augustus met bijna 11% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat is bovendien ruim 9% boven het niveau van twee jaar geleden. Vooral de retailparklocaties presteerden boven verwachting. Hospitality en franchise verbeterden geleidelijk, maar bleven onder pre-coronaniveau, meldt de retailer in een tussentijdse trading update.
De kleding- en woondivisie groeide met 92% ten opzichte van vorig jaar en slechts 2,6% lager dan vóór corona. Door de gewijzigde handelsaanpak, met meer gerichte assortimenten en minder zomersolden, kon Marks & Spencer meer items aan de volle prijs verkopen. De verschuiving naar online gaat intussen onverminderd verder: terwijl de winkelverkopen met bijna een vijfde daalden, stegen de opbrengsten uit e-commerce met bijna 62%.
Hoewel er volgens de retailer wellicht sprake is geweest van een zeker ‘inhaaleffect’, gelooft het bedrijf dat de verbetering van de prestaties grotendeels het resultaat is van zijn transformatieplan. Marks & Spencer verwacht dan ook dat de winst dit jaar hoger zal uitvallen dan de 300 tot 350 miljoen pond (350 tot 408 miljoen euro) die eerder werd voorspeld.