Drie jaar geleden ging Dobbi van start als een was- en stomerijdienst voor consumenten. Vandaag profileert het platform zich als een partner voor moderetailers die willen verduurzamen. Na Nederland en België moet de rest van de wereld volgen.
Levensduur van kleding verlengen
“De mode-industrie is de op één na meest vervuilende ter wereld. Elke seconde wordt er een vrachtwagen vol aan oud textiel gedumpt of verbrand. In Nederland gaat het om zo’n 150 miljoen kilo per jaar”, weet Maurits Tiethoff, die wasplatform Dobbi in 2018 oprichtte met zakenpartner Ruben van Pelt. “Gemiddeld dragen mensen een kledingstuk zeven keer voordat het wordt weggegooid, en zowat 45% van de kleren wordt weggegooid omdat er een vlek in zit. Professionele textielreiniging is tot vier keer duurzamer dan thuis wassen en kan 90 tot 95% van alle vlekken uit kledij halen. Dus zo verleng je de levensduur van kleding.”
Dobbi kan rekenen op Henkel en PostNL als strategische investeerders. “Persil wil als wasmerk relevant blijven in de toekomst. Hoe gaan mensen de was doen binnen vijf tot tien jaar? Ze geloven sterk in de transitie naar product as a service.” Dankzij het netwerk van PostNL kan het wasplatform op elk adres in Nederland binnen een tijdvak van twee uur, dat de consument zelf kan kiezen, op elke werkdag de was ophalen tussen 8 en 20 u. Daarnaast is de dienst beschikbaar bij zowat 600 retail-servicepunten, onder andere bij supermarktketens Jumbo en Spar.
Kledingverhuur en tweedehands
Dat performante netwerk voor ‘collect, clean & deliver’ biedt mogelijkheden voor nieuwe businessmodellen. Intussen is Dobbi veel meer dan een was- en stomerijdienst voor consumenten: het bedrijf stapte onder andere in de markt van de bedrijfskledij. “De transitie naar circulair gebruik staat bij bedrijven al iets verder. We reinigen niet alleen bedrijfskledij, we zorgen er ook voor dat kledij van medewerkers die het bedrijf verlaten opnieuw gebruikt wordt – vroeger werd die gewoon weggegooid – en we bieden ook een recycledienst.”
Verder ziet Dobbi potentieel in de markt voor kledingverhuur, een model dat vooral in Amerika al sterk opkomt, met bijvoorbeeld Rent The Runway. “Essentieel voor dat businessmodel is het weer inzamelen en reinigen van de verhuurde kledij. Daar hopen we op in te spelen. We zien ook mogelijkheden in de vintage markt. Het nadeel van tweedehands is dat het soms muf ruikt, niet schoon is. Daar hebben wij de oplossing. Experts voorspellen dat de markt voor tweedehands textiel in 2030 anderhalve keer groter zal zijn dan die voor nieuw textiel. Kijk naar een platform als Vinted, of naar Zalando dat nu ook tweedehandskledij gaat verkopen: die opmars is volop bezig.”
In gesprek met de modeketens
Dobbi is al in gesprek met onder andere Zalando, Inditex en andere grote kledingpartijen die interesse tonen in dat collect & clean platform. “We willen zo de transitie faciliteren naar circulair textiel. Een echte transitie komt er volgens mij pas na een overheidsinterventie. Elektrisch rijden wordt gesubsidieerd, net als groene energie. In Nederland is er nu een UPV-regeling in de maak, ‘Uitgebreide Producent Verantwoordelijkheid’, waarbij de modeketens en -industrie verantwoordelijk worden gemaakt voor het terughalen van oude kledij onder het motto ‘de vervuiler betaalt’. Dit is de grote kans voor ons.”
Wel worstelt Dobbi nog vaak om in gesprek te komen met de grote modeketens. “We zouden voor hen ook servicepunten kunnen openen. We doen dat nu in Nederland voor één modeketen, Only for Men. Zij adverteren met de slogan ‘Nieuw is niet altijd beter’, ze hebben een servicepunt van ons in de winkel en geven hun klanten een voucher van Dobbi. We gaan voor hen ook textiel inzamelen, om die retourstroom op gang te brengen. Ik zie dat ook wel bij andere modeketens gebeuren.” De tijd lijkt rijp: “Zeeman is in Nederland gestart met de verkoop van tweedehands kleding. Er is volgens mij wel echt een grote kans dat dat succesvol wordt. Het past bij de formule. Kinderkledij inzamelen is een mooi voorbeeld van circulaire economie.”
Internationaal uitrollen
Recent zette Dobbi ook de stap naar België: “Dat deden we op vraag van Nederlandse klanten die ook in België actief zijn. Van Roosendaal naar Antwerpen is het uiteindelijk maar twintig minuten rijden. Voorlopig hebben we enkel zakelijke klanten, we spreken ook met de Belgische textielreinigingsbranchevereniging. Naar de consument gaan we dit jaar zeker starten, niet meteen landelijk maar in enkele grote steden zoals Antwerpen, Gent en Brussel. We willen heel graag ons model internationaal uitrollen. België wordt een testcase, daarna willen we naar Frankrijk, Duitsland en zelfs Amerika. Vandaar die gesprekken met de grote modeketens: als zij erin geloven, dan kunnen we samen nieuwe markten betreden.”
Hoe Dobbi moderetailers op weg kan helpen naar een circulair model, dat komen Maurits Tiethoff en Ruben van Pelt vertellen op de RetailDetail Day, die plaatsvindt op donderdag 16 september in Antwerpen. Op dat marketingcongres voor de retailbranche zullen onder andere ook sprekers van Mars Food, Colruyt Group en Zeeman het podium betreden. Meer sprekers maken we snel bekend. Het wordt een hybride event: deelnemers kunnen naar keuze het congres coronaveilig ter plaatse beleven, of vanop afstand de livestream volgen. Meer info en tickets vind je via deze link.