In het tweede kwartaal zag sportmodemerk Puma zijn omzet en winstgevendheid fors toenemen. Alle regio’s en productdivisies droegen bij aan de sterke groei.
Amerika boven
Puma realiseerde tussen april en juni een omzet van bijna 1,6 miljard euro, een stijging met 91,2%. Bij constante valuta bedroeg de groei zelfs bijna 96%. Noord- en Zuid-Amerika presteerden het sterkst met een omzetstijging van ruim 165%, maar ook in de EMEA-zone (+85%) trok de verkoop sterk aan.
Op productniveau stak schoeisel erboven uit met een gerapporteerde omzetgroei van 108,6%. Die divisie is goed voor bijna de helft van de totale omzet van het Duitse sportartikelenconcern. Ook nam de verkoop van kleding (+82%) en accessoires (+67%) sterk toe.
Het bedrijfsresultaat in het tweede kwartaal kwam uit op 108,9 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was er nog een verlies van 114,8 miljoen euro. Onder de streep bleef er 48,7 miljoen euro over.
Aziatische leveranciers
Puma is optimistisch voor het hele boekjaar en verhoogde eerder deze maand zijn jaarprognoses. Het bedrijf rekent nu op een omzetstijging van minstens 20% (bij constante wisselkoersen) en een bedrijfswinst tussen 400 miljoen en 500 miljoen euro.
Een belangrijke voorwaarde voor de realisatie van die doelstellingen is wel dat het coronavirus niet opnieuw roet in het eten gooit. Recente regeringsmaatregelen in Vietnam hebben er immers toe geleid dat de productie bij sommige leveranciers werd opgeschort. “Aangezien de duur, de intensiteit en een mogelijke uitbreiding van de lockdown-maatregelen naar andere landen onzeker blijven, zal de verwezenlijking van onze vooruitzichten afhankelijk zijn van de voortzetting van de productie zonder verdere belangrijke onderbrekingen als gevolg van de coronapandemie”, stelt Puma in een persbericht.