(Publireportage) De naamsverandering van ’s werelds beste rijst is meer dan een rebranding: Ben’s Original lanceert een nieuwe merkmissie om kansen te creëren die iederéén een plek aan tafel bieden, en brengt die in België tot leven via een samenwerking met de Voedselbanken.
Makkelijk herkenbaar
Belgische consumenten zullen vanaf september geleidelijk de Ben’s Original-producten in de winkel zien verschijnen. De verpakking toont de nieuwe merknaam in de vertrouwde blauwe letters op de gekende oranje achtergrond. Zo vinden shoppers makkelijk hun favoriete producten terug in de winkelrekken. Wat onveranderd blijft, is de kwaliteit van de rijst en het uitgebreide gamma aan verschillende aroma’s en heerlijke recepten.
“We zijn ervan overtuigd dat Belgische consumenten dankzij de makkelijk te herkennen visuele elementen onze Ben’s Original-producten op tafel zullen blijven verwelkomen”, zegt An De Volder, die Sales Director is bij Mars Belgium. Uncle Ben’s/Ben’s Original is al aanwezig op de Belgische markt sinds 1962. Het is het grootste A-merk van rijst in België met een marktaandeel van 32%.
Kansen creëren
In september vorig jaar had producent Mars al aangekondigd dat het merk Uncle Ben’s een minder stereotiepe en meer inclusieve naam zou krijgen die aansluit bij een nieuw merkdoel dat kansen wil creëren die iederéén een plek aan tafel bieden. Mars wil ook de raciale gelijkheid in het hele bedrijf blijven verbeteren, door focus op onder meer een grotere vertegenwoordiging in personeelsbestand, leiderschap en talentopvolging. Dit is dan ook niet zomaar een rebranding, wel de volgende stap van het merk in de ambitie om een meer inclusieve toekomst te creëren, bovenop het produceren van ’s werelds beste rijst.
“Ben’s Original is niet alleen een naams- en verpakkingsverandering. We geloven dat iedereen het recht heeft om zich welkom en gehoord te voelen, en toegang te hebben tot voedzame maaltijden”, zegt Charlotte De Trez, Senior Portfolio Manager Food. “Daarom hebben we ons voorgenomen om actie te ondernemen op basis van feedback van onze consumenten én onze eigen medewerkers, met als doel inclusie en gelijkheid te verhogen. We willen maaltijden, ervaringen en kansen creëren die iederéén een plek bieden aan tafel.”
Samenwerking met Voedselbanken
Volgens An De Volder is dit dan ook een groot moment voor Ben’s Original: “Deze volgende fase in de evolutie van het merk komt er na feedback van duizenden consumenten. Maar we zijn er uiteraard nog niet. Er is de komende maanden en jaren nog veel meer werk aan de winkel om onze nieuwe merkmissie tot leven te brengen en iedereen een plek aan tafel te bieden. We blijven ons inzetten om deze ambitie waar te maken. Daarom gaan we een structurele samenwerking aan met de Voedselbanken in België.”
Mars Food zet zich in om tegen 2025 wereldwijd 25 miljoen maaltijden (5 miljoen op jaarbasis) te verstrekken aan mensen die nood hebben aan een voedzame maaltijd, door middel van samenwerkingen met strategische partners. In België verbindt het bedrijf zich ertoe om jaarlijks meer dan 200.000 rijstporties te doneren. Een eerste levering vond intussen al plaats in de loop van de maand juni. Met promotionele campagnes volgens het principe ‘een product kopen = een portie geven’ bij de verschillende retailpartners wil het merk ook mee sensibiliseren.
Effecten van coronacrisis
“Iedereen verdient het om zich welkom en gehoord te voelen, en toegang te hebben tot voedzame maaltijden. We zijn blij dat we met Voedselbanken een sterke partner hebben gevonden om ons steentje te kunnen bijdragen”, aldus An De Volder. “Dit stelt ons ook in staat om shoppers in de winkel te betrekken in via onze commerciële partners in België, die de samenwerking met enthousiasme hebben verwelkomd.”
Ook Jozef Mottar, gedelegeerd bestuurder van Belgische Voedselbanken, is verheugd: “Dergelijke steun motiveert ook de duizenden vrijwilligers bij de Belgische Voedselbanken en hun 631 lokale aangesloten verenigingen om zich blijvend in te zetten voor het goede doel.” De effecten van de coronacrisis zijn immers duidelijk voelbaar. Het aantal mensen dat noodgedwongen beroep moet doen op voedselhulp is sterk gestegen in 2020 en overschrijdt momenteel de 175.500. Voor de eerste keer was de Belgische Federatie van Voedselbanken verplicht voedsel aan te kopen om aan de vraag te kunnen beantwoorden.
An De Volder, Mars Belgium
Geproduceerd in Olen
Toen Mars in 1977 besloot rijst te gaan produceren op het Europese continent, viel de keuze al snel op België vanwege de centrale ligging. Qua locatie bleek het Kempische Olen ideaal, aangezien het Albertkanaal een gemakkelijke en directe toegang tot de Antwerpse zeehaven bood. Dit opende veel mogelijkheden om uitstekend gebruik te maken van alternatieve transportmogelijkheden, nog lang voor het huidige debat over de ecologische voetafdruk.
Al bijna 45 jaar produceert en exporteert de Ben’s Original-fabriek rijst naar 35 landen over de hele wereld. Het is nu een van de vier grote productiesites van Mars Food in Europa, en is uitgegroeid tot het Research & Development-expertisecentrum voor droge rijst van Ben’s Original wereldwijd. Vanaf het allereerste begin zijn premium kwaliteit en voedselveiligheid de hoogste prioriteiten op de site in Olen. Volgens de baseline ‘Elke dag telt, elke korrel telt’ worden er gedurende het hele productieproces maar liefst 250 kwaliteitscontroles uitgevoerd om de beste kwaliteit van rijst te garanderen. Vandaag heeft de site een productiecapaciteit van 115.000 ton per jaar.
Duurzame inkoop
Duurzaamheid is al lang een prioriteit in de overkoepelende bedrijfsstrategie van Mars. “Als voedingsbedrijf kennen we de kracht van etenstijd. Het is meer dan alleen wat er op ons bord ligt”, zegt An De Volder. “We weten dat wat we eten, met wie we het delen en waar het vandaan komt van belang is. De Belgische consumenten weten dat ook en tonen steeds meer interesse in waar voedingsmerken voor staan in elk van deze dimensies. We weten dat er nog veel meer te doen is, maar we zijn ook trots op onze vooruitgang qua duurzame inkoop van rijst. We maken ook vorderingen met onze ambitie voor een wereld waarin verpakkingen nooit afval worden.”
De merknaam mag dan wel veranderen, de focus van Mars Food op duurzame inkoop verandert niet. Zowat 99% van de rijstaanvoer is afkomstig van boeren die werken naar de Sustainable Rice Platform (SRP)-standaard. Mars is tevens een ‘early adopter’ van het nieuwe SRP-garantiesysteem, ’s werelds eerste vrijwillige duurzame standaard voor rijst. Dit helpt om het levensonderhoud van kleine boeren te verbeteren en boeren op weg te helpen naar economische stabiliteit. Deze aanpak verkleint ook de ecologische en klimaatvoetafdruk van de rijstproductie.
Baanbrekende verpakkingstechnologie
Mars gelooft ook dat er niet zoiets bestaat als een duurzaam product in een niet-duurzame verpakking. Het bedrijf zet zich in om 100% van de verpakkingen recycleerbaar, herbruikbaar of composteerbaar te krijgen tegen 2025. In Europa is vandaag al 88% van de Mars Food productportfolio recycleerbaar waar de bestaande infrastructuur het toelaat.
De meeste standaard rijstverpakkingen van Ben’s Original zijn op karton gebaseerd. Om ook de Express-verpakkingen van Ben’s Original recycleerbaar te maken, brengt Mars Food dit jaar, in samenwerking met het verpakkingsbedrijf Amcor, de eerste voedselveilige, mono-materiaal (polypropyleen, PP), microgolfbestendige rijstverpakking op de markt. De primeur is voor het Verenigd Koninkrijk. De komende jaren wordt deze baanbrekende verpakkingstechnologie ook uitgerold in andere Europese markten.