De Franse mededingingswaakhond heeft de Italiaanse brillengigant Luxottica een boete opgelegd van 125 miljoen euro voor het maken van kartelafspraken. De fabrikant gaat in beroep.
Geen kortingen
Luxottica, dat inmiddels deel uitmaakt van het concern EssilorLuxottica, zou in de periode van 2004 tot 2015 voor gelicentieerde merken als Ray-Ban, Oakley en Prada specifieke detailhandelsprijzen hebben opgelegd aan opticiens. Het bedrijf zou niet alleen het toekennen van kortingen op de brillen hebben verboden, maar ook de onlineverkoop van bepaalde merken hebben tegengehouden, meldt Zone Bourse.
Dat de boete zo hoog oploopt, is een gevolg van de “ernst” van de concurrentiebeperkende praktijken. Opticiens die zich niet aan de richtlijnen van de brillenfabrikant hielden, werden naar verluidt op allerlei manieren gedwarsboomd, bijvoorbeeld via vertraagde leveringen of de blokkering van hun account zodat ze geen nieuwe bestellingen konden plaatsen.
Levensbehoefte
Dat het bedrijf met zijn praktijken bovendien deels kwetsbare en afhankelijke consumenten heeft benadeeld, was een bijkomende verzwarende factor. “De aankoop van brillen, en in sommige gevallen zonnebrillen, is een noodzaak”, aldus de concurrentiewaakhond. EssilorLuxottica betwist de uitspraak en gaat in beroep.
Naast Luxottica kregen ook LVMH en Chanel een (veel kleinere) boete van respectievelijk 500.000 en 130.000 euro voor gelijkaardige feiten. Chanel zou enkel de onlineverkoop hebben verhinderd.