Hoewel Wereldhave Belgium tijdens de eerste zes maanden van het jaar sterke resultaten neerzette, verlaagt de vastgoedverhuurder zijn winstverwachting voor het hele jaar. De retailsector is immers nog niet uit de problemen.
Dynamische markt
De vraag naar handelsruimte in België nam in de eerste jaarhelft opnieuw toe, stelt Wereldhave in zijn halfjaarverslag. De opname van winkelruimtes op de Belgische markt bereikte met 215.000 m² zelfs zijn beste resultaat in tien jaar. Wereldhave ondertekende in deze periode 43 huurcontracten en huurvernieuwingen. Daarbij lag de huurprijs gemiddeld 2% hoger dan de oude huur, meldt Het Laatste Nieuws. Tot de nieuwe huurders behoren Jysk, Oil & Vinegar, Hupside en Dunkin Donuts. De bezettingsgraad van de portefeuille winkelvastgoed steeg naar 96,2%.
Ondanks de aantrekkende markt bevestigt de vastgoedverhuurder enkele trends die al een tijdje zichtbaar zijn. De modesector blijft zwak presteren, door de daling van de verkoop en het streven naar optimalisering van de portefeuille. Hun plaats in de winkelstraten wordt meer dan ooit ingenomen door supermarkten, sport- en hobbywinkels, horecaspelers en winkels van huis- en decoratie-artikelen.
Kleinere steden lopen leeg
Tegelijkertijd is er een duidelijke verschuiving aan de gang van winkels in het stadscentrum naar baanwinkels en vestigingen in overdekte winkelcentra. De totale leegstand blijft met een percentage van boven de 11% erg hoog en neemt vooral in de centra van kleine steden toe.
Wereldhave Belgium boekte in de eerste jaarhelft een operationele winst van 18,4 miljoen euro, zowat anderhalf miljoen meer dan een jaar geleden. Toch verlaagt het bedrijf zijn winstprognose voor het volledige jaar, omdat de naweeën van coronacrisis zich nog laten voelen in de retailsector. Van funshoppen is voorlopig weinig sprake en dat zal een impact hebben op de omzet van de hurende handelaars. De vastgoedspeler houdt dan ook al rekening met mogelijke compensaties.