(Update) Na de vreselijke overstromingen in het oosten van het land blijven retailers niet bij de pakken zitten: supermarkten, winkelketens en merkfabrikanten maken budgetten en voorraden vrij om de slachtoffers te steunen. Een hartverwarmend overzicht.
Voedselpakketten
De beelden van de enorme ravage hebben niemand onberoerd gelaten. Ook de retailsector werd getroffen: tientallen winkels stonden onder water. Al snel kwamen solidariteitsacties op gang. Supermarkten reageerden onmiddellijk met voedselpakketten en andere steunmaatregelen. Colruyt stuurde vorig weekend al meteen twee vrachtwagens vanuit het distributiecentrum in Ghislenghien naar de getroffen regio’s. Ze waren gevuld met de producten waaraan volgens de Voedselbanken van Luik en Namen het meeste nood aan was. Samen met lokale organisaties en collega-retailers bekijkt de groep de verdere noden qua bevoorrading en logistiek.
Delhaize voorzag vorige donderdag onmiddellijk 10.000 voedselpakketten en 22.000 liter water voor de slachtoffers en schenkt daar bovenop 1 miljoen euro aan het Rode Kruis om de mensen te helpen die getroffen zijn door de overstromingen. Na verzoeken van de Delhaize-werknemers om hun getroffen collega’s te kunnen helpen, opent de retailer ook een speciale bankrekening om de werknemers van Delhaize en het personeel in de aangesloten winkels te steunen.
Solidaire afronding
Carrefour stuurde vrachtwagens met noodhulpgoederen (water, melk, voeding, poetsmiddelen en baby-artikelen waaronder luiers) naar de zes crisiscentra in Chaudfontaine, Verviers, Theux, Tilff, Malmédy en Trooz. De retailer richtte een noodfonds op voor getroffen medewerkers en heel wat medewerkers gingen zelf een handje toesteken in de regio’s met de grootste schade. Ook organiseert Carrefour nog tot en met 31 juli een ‘Solidaire Afronding’: klanten kunnen vrijblijvend hun rekening afronden naar de volgende euro. Alle ingezamelde fondsen zullen overgemaakt worden aan het Rode Kruis dat de hulp aan de slachtoffers van deze natuurramp centraliseert. In een aantal Carrefour-winkels werden een winkelkar of twee klaargezet, waarin klanten noodhulpgoederen kunnen doneren.
Afgelopen vrijdag en zaterdag schonk Lidl producten zoals droge voeding (pasta, koekjes, conserven), maar ook douchegel, luiers en water aan de getroffen gemeenten en aan de plaatselijke voedselbanken. In totaal werd voor 100.000 euro aan goederen gedoneerd. Daar bovenop schenkt de retailer 500.000 euro aan het Rode Kruis. Bij Aldi werden meteen na de ramp lokaal enkele kleinschalige initiatieven op poten gezet in de meest getroffen gemeenten. Als blijk van solidariteit besloot de retailer een financiële gift van 100.000 euro te storten via de solidariteitsrekening 2525. De Aldi Nord-groep doet daar nog eens 500.000 euro bovenop.
Schoenen en kledij
Niet enkel de supermarktketens tonen zich solidair. Schoenketen Torfs schenkt 50.000 euro aan het Rode Kruis en doneert ook 1000 paar schoenen. “Ons hart en onze gedachten gaan uit naar alle mensen die getroffen werden door de natuurramp,” zegt CEO Wouter Torfs op Twitter. De Waalse modeketen PointCarré schenkt een voorraad van duizenden kledingstukken aan de slachtoffers van de overstromingen. Ze worden verdeeld via het Rode Kruis, de partner waarmee de retailer doorheen het jaar liefdadigheidsacties opzet. De modeketen roept op de sociale media en in z’n nieuwsbrief ook klanten op om zich solidair te tonen en om kledij te schenken in de winkels.
Bristol organiseert een nationale inzamelactie, waarbij elke klant een vrije gift kan doen in de winkel. De retailer verdubbelt deze bijdrage en schenkt het ingezamelde geld aan Het Rode Kruis. Ook stelt de keten in 12 winkels in de getroffen gebieden in totaal 4.500 artikelen beschikbaar voor de getroffen gezinnen: zij kunnen langskomen en zich richten tot de filiaalmanager. Het gaat om de vestigingen in Aywaille, Barvaux, Boncelles, Eupen, Féronstrée, Grivegnée, Jemeppe Sur Meuse, Malmedy, Seraing, Spa, Verviers en Waremme.
Interieurketen Casa doneerde van zaterdag 17 juli tot en met 22 juli, in de winkel en online, 5% van de totale omzet aan de getroffenen. Orange Belgium heeft van zijn meer dan 100 shops inzamelpunten gemaakt waar iedereen spullen kan achterlaten om de mensen te helpen die hun huis verloren. De klanten die getroffen werden door de hevige regenval krijgen ook 5GB mobiele data om hen te helpen alle praktische zaken te regelen voor de heropbouw van hun huizen en het contacteren van hun vrienden en familie.
Basiscomfort
McDonald’s België roept zijn klanten op om via de button op de digitale bestelzuilen in de 96 restaurants een donatie te doen voor de slachtoffers van de overstromingen. Het bedrijf en zijn franchisenemers verbinden zich ertoe om naast een vaste geldsom bovendien elke bedrag dat een klant doneerde zelf te verdubbelen. De opbrengst gaat integraal naar de werking van het Rode Kruis in de getroffen gebieden. De donatiebuttons zullen voor 4 weken, van 23 juli tot en met 20 augustus, terug te vinden zijn op de digitale bestelzuilen.
Ook heel wat merkfabrikanten hebben acties opgezet of doen schenkingen. Beiersdorf doneert in totaal 1 miljoen euro aan de organisaties van het Rode Kruis in de Benelux en Duitsland, meldt country manager Benelux Karin de Koning op LinkedIn. Henkel Benelux doneert 20.000 euro aan het Rode Kruis, steunt getroffen collega’s en voorziet betaald verlof voor medewerkers die willen helpen in de getroffen gebieden. Lingeriemerk DIM voorziet de slachtoffers van basiscomfort door hen onderkleding te schenken: 3880 stuks damesondergoed (beha’s, slips & nachtkleding), 2880 stuks herenondergoed (boxers & T-shirts) en 3120 paar sokken voor mannen en vrouwen, maar ook voor kinderen.
Wellicht is dit overzicht onvolledig. We kunnen niet alle lokale initiatieven in kaart brengen. U kan de redactie op de hoogte houden via redactie@retaildetail.be.