Toon me je gezicht en ik zeg je welke bril je nodig hebt. Dat was lang de speciale gave van optiekmedewerkers, maar kan bij Hans Anders nu ook online. Met dank aan artificiële intelligentie.
Ook online hulp gevraagd
Hans Anders lanceert vandaag een AI-tool op zijn Nederlandse website, België volgt over enkele maanden. Met behulp een zelflerend algoritme geeft de online applicatie persoonlijk brillenadvies op basis van een analyse van gezichtskenmerken. De keten van brillenwinkels wil klanten zo ook online advies geven, om te helpen bij het oriëntatieproces.
“Het ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline) van onze website is sterk, maar we zien ook dat mensen zich online oriënteren en uiteindelijk niet zichtbaar tot actie overgaan”, observeert innovatiedirecteur Bram Bruijns: “Als je een brillenwinkel binnenkomt en er is niemand om je te helpen, dan is de kans groot dat je geneigd bent om weg te gaan. Dit geldt ook voor een online bezoek.”
Fysieke winkel blijft eindpunt
Het adviesproces begint met een gezichtsanalyse: klanten moeten hun gezicht laten scannen door de tool, die op dat moment 17 gezichtskenmerken en 24 brildatapunten verzamelt. Uit die informatie, zoals de vorm van de wenkbrauwen of de ondertoon van de huid, maakt het systeem een eerste selectie uit meer dan 3.500 monturen. Een “virtuele try-on” laat toe om die tien brillen dan ook meteen aan te zien.
Kopen moet wel nog in de winkel: de favoriete monturen kunnen shoppers naar een winkel in de buurt laten verzenden, waar ze “echt” kunnen passen en een oogtest laten doen. “Het heeft zo ook voordelen voor onze collega’s in de winkels, want als een set voorkeursmonturen daar al beschikbaar is, leidt dat tot een eenvoudiger selectieproces en een snellere conversie”, aldus Sam Bruijns.
Meer conversie, minder retour
Bij Hans Anders noemen ze het de ideale combinatie van mens en algoritme. “Onze optische trainers hebben geholpen bij het trainen van het systeem. Met de introductie gaan we zien hoe het gedrag van gebruikers het algoritme slimmer maakt. Dat is voor ons natuurlijk interessant, omdat de tool steeds beter wordt en omdat die input waardevol is voor de trainingsprogramma’s van onze specialisten. Op deze manier gaan de ontwikkeling van mens en algoritme hand in hand.”
De businesscase voor de nieuwe technologie? De personalisatietool moet ook zorgen voor 10% meer conversie, minder retouren en 20% meer klantloyaliteit.
Na een initiële test in Nederland zal de tool nog dit najaar ook uitgebreid worden naar België, laat communicatiedirecteur Rian van Koulil onze redactie desgevraagd weten. “In de komende tijd zullen we de tool optimaliseren en monitoren wat het effect is, of we ons doel om klanten te activeren ook bereiken”, heet het.