Campari en LVMH-dochter Moët Hennessy bundelen online de krachten: de drankproducenten vormen een joint venture, waarmee ze gaan investeren in e-commerce.
Europees drankplatform
Champagne- en cognachuizen Moët Hennessy en Campari slaan de handen in elkaar: ze richten samen een joint venture op, met als doel te investeren in e-commercebedrijven voor wijnen en sterkedrank. De ultieme ambitie is een sterke Europese e-commercespeler creëren in de branche, zo bericht Reuters.
Het fundament van de nieuwe joint venture komt van Campari, dat al een belang had in de onlinedrankverkoper Tannico. De helft van die aandelen wordt nu verkocht aan Moët Hennessy voor 25,6 miljoen euro in cash, al moet de deal nog de goedkeuring van de concurrentiewaakhond krijgen.
Versnelling sinds corona
Aan het hoofd van de nieuwe onderneming komt Marco Magnocavallo te staan, de topman van Tannico. Hij blijft zelf ook een belangrijke minderheidsaandeelhouder in het bedrijf. Tannico heeft bovendien nog een minderheidsbelang in Ventealapropriete.com, een e-commerceplatform voor premiumwijnen en spirits in Frankrijk. Samen haalden beide bedrijven vorig jaar meer dan 70 miljoen euro omzet.
“Hoewel e-commerce al een groeiend kanaal was voor wijnen en spirits, heeft de wereldwijde pandemie een aanzienlijke versnelling teweeggebracht,” verklaart Philippe Schaus, CEO van Moët Hennessy, de deal.