Philippe Weiler, die sinds meer dan vijf jaar mee vorm geeft aan het ambitieuze duurzaamheidsbeleid van Lidl in België, zoekt nieuwe horizonten op. De retailer is op zoek naar een opvolger.
“Duurzaamheid verkoopt niet”
Na de zomer verlaat Philippe Weiler zijn job bij Lidl om duurzaamheidsconsultant te worden. Hij gaat organisaties in het noorden ondersteunen in hun duurzaamheidstraject met Sustenuto, en zich toeleggen op duurzame toeleveringsketens in het zuiden met inclsve.
Weiler geeft sinds 2016 mee vorm aan de ambitieuze duurzaamheidsstrategie van Lidl in België. Hij introduceerde onder andere de fairtrade-chocoladerepen ‘Way to Go!’ die intussen ook hun weg vonden naar de Lidl-winkels in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De bijzondere aanpak van Lidl vertrekt vanuit de visie dat duurzaamheid niet verkoopt: het is geen drijfveer bij de keuze van een product. Daarom besliste de discounter in 2017 om duurzaamheid niet als een alternatief aan te bieden, maar het te integreren in de volledige bedrijfsvoering. “We bieden onze klanten daarom geen keuze: alle producten moeten duurzamer. Noem het een extreme vorm van nudging”, zegt hij daarover in een veelgelezen interview met RetailDetail.
Lidl is nu op zoek naar een opvolger. “Wij zoeken daarom een nieuw Hoofd CSR. Iemand die samen met ons wil werken aan onze ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen, steeds een stap verder en altijd met impact. Energiek en inspirerend met een eigen visie, niet bang om ons te challengen,” meldt algemeen directeur Boudewijn van den Brand op LinkedIn.