Black Friday net gemist
In het kwartaal dat op 24 november 2013 afliep, boekte Levi’s een omzet van 1,3 miljard dollar (950 miljoen euro), een fractie onder de 1,297 miljard dollar uit dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst daalde daarbij van 53 miljoen dollar (39 miljoen euro) naar 17 miljoen dollar (12 miljoen euro). De daling werd onder meer veroorzaakt door een kalendereffect: Black Friday, een van de belangrijkste Amerikaanse koopdagen, viel in 2013 op 29 november, dus na het afsluiten van het boekjaar.
Voorts keek het bedrijf aan tegen zwakkere verkopen in Europa, waar de omzet met 5% zakte. In Noord- en Zuid-Amerika kon de omzet wel worden opgeschroefd, al waren daar promoties voor nodig. De strenge winter in grote delen van de regio zorgde er immers voor dat consumenten minder geneigd waren om op koopjesjacht te gaan. Tot slot keek Levi’s ook aan tegen hogere grondstofprijzen. De commerciële marge daalde daardoor van 50% in 2012 naar 49,2% in 2013.
Over het hele jaar gezien kon Levi’s niettemin nog een vooruitgang van het verkoopcijfer met 2% voorleggen: de totale omzet sloot daarbij af op 4,7 miljard dollar (3,4 miljard euro). De nettowinst steeg zelfs met 59% tot 229 miljoen dollar (167 miljoen euro). “In 2014 willen we focussen op een verdere groei, onze portfolio meer balanceren en onze beheerbare kosten onder controle houden”, zei algemeen directeur Chip Bergh.