Smartphoneverkoop voor het eerst gedaald
In zo goed als alle sectoren was het voorbije kwartaal een daling merkbaar, op één uitzondering na: de markt van klein huishoudelijk elektro (SDA) tekende als enige groei op. Vooral opvallend is evenwel dat voor het eerst zelfs de telecomsector erop achteruit is gegaan: voor de allereerste keer stelde GfK Retail & Technology in het vierde kwartaal een daling in de verkoop van smartphones vast. Zelfs feestmaand december kon geen redding brengen.
Op jaarbasis resulteert dit voor de volledige non-foodmarkt in een daling van iets meer dan 3% tegenover 2012. Wel was de telecomsector over het hele jaar bekeken veruit de best presterende sector, met een groei van 10,8%. De voorsprong ten opzichte van de andere best presenterende categorieën is immens groot: klein huishoudelijk elektro verdient zilver met een jaargroei van 2,2%, brons is weggelegd voor IT met een omzetplus van 1,8%.
Terugval in elektronica eist tol
Grootste dalers zijn entertainment (-17,4%) en consumentenelektronica (-17,2%), maar ook de boekenverkoop tekende een lichte daling op van 1,8%. Zelfs de categorie witgoed moest voor het eerst sinds jaren een terugval incasseren, met een negatief laatste kwartaal van -2,5%.
Uitgedrukt in producttypes, waren tv’s, mobiele telefoons, notebooks en digitale camera’s de grootste verliezers: hier ging ongeveer 285 miljoen euro omzet verloren. De verkoop van muziek, film en games ging er op zijn beurt met meer dan 100 miljoen euro op achteruit – wat ook duidelijk zijn tol heeft geëist in de sector.
Pure players winnen marktaandeel
Toch zijn er ook winnaars: niet alleen ging in het vierde kwartaal de verkoop van tablets er wel nog op vooruit – zowel in waarde als in volume, over het hele jaar presteerden smartphones, mediatablets en hun accessoires het beste van alle non-foodretail. Samen waren ze goed voor een omzet van ruim 1,4 miljard euro, bijna 300 miljoen euro méér dan in 2012.
Ook blijft e-commerce als kanaal sterk verder groeien (+18,6%), al zijn het wel de ‘pure players’ die volgens GfK met de grootste buit gaan lopen: hun marktaandeel in de markt van ‘technical consumer goods’ stijgt boven de 5%.
Het volledige kwartaalrapport van GfK kan u hier terugvinden.