HEMA wil zich concentreren op haar kernmarkten en heeft daarom besloten om alle zes winkels in het Verenigd Koninkrijk aan het eind van de zomer te sluiten. Mogelijk volgt snel ook een beslissing over Spanje.
“Groeikansen beter benutten”
De beslissing komt niet als een verrassing: enkele weken geleden had CEO Saskia Egas Reparaz al aangegeven dat ze zich in de eerste plaats wil richten op duurzame groei in de kernmarkten: de Benelux en Frankrijk. “Misschien is buitenlandse expansie best een goed idee, ooit, maar het is nu niet opdracht één”, zei ze daarover. Meteen voerde ze ook het Nederlands weer in als voertaal op het Amsterdamse hoofdkantoor.
“Natuurlijk is het jammer dat we afscheid moeten nemen van onze collega’s en klanten in het Verenigd Koninkrijk”, zegt de topvrouw nu in een persbericht. “HEMA is in 2014 in het Verenigd Koninkrijk gestart als onderdeel van de toenmalige strategie om uit te groeien tot een internationaal merk. We hebben echter nooit een solide positie in de Engelse markt weten op te bouwen. Wij evalueren nu onze gehele landenportfolio met als doel ons te kunnen concentreren op een beperkt aantal landen, waardoor groeikansen in de toekomst beter benut kunnen worden. Dat is voor HEMA, de medewerkers en haar klanten op de lange termijn beter.”
Waarnemers achten de kans dan ook groot dat de winkelketen in de nabije toekomst ook andere markten zal verlaten. Daarbij komt in de eerste plaats Spanje in het vizier, waar de retailer tien winkels heeft.