Hoewel de omzet nagenoeg weer op het niveau van 2019 zit, gaat H&M dit jaar zijn winkelnetwerk met 250 eenheden afslanken. Dat heeft de modeketen aangekondigd in de marge van de halfjaarresultaten.
Herstel zet zich door
In het tweede kwartaal (dat eindigde op 31 mei) steeg de omzet van H&M met 75% tot 46,5 miljard Zweedse kroon (4,6 miljard euro). Niettemin waren aan het eind van de genoemde periode nog steeds 140 winkels gesloten ten gevolge van corona. De onlineverkoop nam in lokale valuta met 40% toe. De nettowinst klokte af op 2,7 miljard Zweedse kroon (270 miljoen euro). Vorig jaar, toen de crisis een hoogtepunt bereikte, moest H&M nog een verlies van omgerekend bijna 500 miljoen euro slikken.
Intussen lijkt de verkoop zich verder te herstellen: in de eerste 28 dagen van de maand juni namen de opbrengsten met ongeveer een kwart toe. “We zijn bijna terug op het niveau van voor de pandemie”, verklaarde CEO Helena Helmersson. Momenteel zijn toch nog steeds een negentigtal winkels tijdelijk gesloten.
Voor het volledige jaar 2021 plant H&M de sluiting van ongeveer 350 winkels, meldt Retail Gazette. Op andere plaatsen komen er wel iets meer dan honderd nieuwe winkels bij, wat dus neerkomt op een nettovermindering van ongeveer 250 vestigingen.