Schoen- en modeketen Bristol zag z’n herstelplan stevig doorkruist door de coronacrisis. Het bedrijf zal ook dit jaar nog verlies lijden: pas na volgend jaar rekent CEO Elise Vanaudenhove weer op zwarte cijfers.
Halfjaar achterstand
Bristol zag in 2020 de omzet dalen van 183,3 miljoen naar 142,3 miljoen euro. Daardoor liep het verlies op van 6,1 miljoen naar 18,7 miljoen euro. Niet enkel de coronacrisis veroorzaakte die slechte cijfers, maar ook een herstructurering waarbij winkels werden gesloten. Bovendien werd het Nederlandse hoofdkantoor gesloten, wat vijftien banen kostte. Die reorganisatie is nu voor het grootste deel achter de rug, al zal de retailer nog wel bijkomende winkels moeten sluiten, vertelt CEO Elise Vanaudenhove aan RetailTrends.
De winkelketen wist de pandemie te overleven dank zij overheidssteun en het terugdringen van de voorraden, waardoor er veel cashflow vrijkwam. De komende jaren gaat Bristol fors investeren: zo’n 26 miljoen euro, vooral in marketing en het moderniseren van de winkels. De middelen komen onder andere van een kapitaalinjectie van acht miljoen euro door de aandeelhouders en investeringsmaatschappij LRM.
Zonder corona was Bristol op weg geweest naar break-even, maar dat zit er nu niet in. Pas eind 2022 verwacht Vanaudenhove opnieuw zwarte cijfers. “Het zal nog niet veel zijn, maar dan hopen we wel weer positief te zijn. We hebben door alles wat er gebeurt is ongeveer een halfjaar achterstand.”