Cora Belux heeft zopas een eerste MVO-rapport gepubliceerd. Daarin geeft de retailer een overzicht van de genomen initiatieven en zijn ambities voor de toekomst op lokaal -, sociaal – en milieuvlak.
Nieuw team
Sinds eind 2019 worden alle MVO-inspanningen van de supermarktketen in kaart gebracht en gecoördineerd door een nieuw team onder leiding van Julie Delhasse, Hoofd Kwaliteit en Duurzame Ontwikkeling bij Cora Belux. “Mijn positie werd gecreëerd om een gemeenschappelijk MVO-beleid te voeren voor alle hypermarkten in België en Luxemburg, en te integreren in de globale strategie van de groep. Mijn eerste taak bestond erin alle reeds bestaande initiatieven te controleren en te analyseren om zo onze verbintenissen voor een duurzame toekomst vast te leggen.”
Het rapport valt uiteen in vier thema’s: duurzame ontwikkeling, commercieel aanbod, personeelsbeleid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Op elk van deze domeinen heeft de retailer diverse initiatieven genomen. Zo werd afgelopen jaar 3.661 ton materiaal (plastic, metaal, karton, glas) gerecycleerd via reguliere recyclingkanalen. Tegen 2025 wil Cora 80% van zijn afval recycleren of een nieuwe bestemming geven. De retailer heeft de voorbije jaren ook fors geïnvesteerd in groene energie-oplossingen zoals zonnepanelen, warmtekrachtkoppelingscentrales en ledverlichting. Doelstelling is om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 40% te verminderen.
Lokale producten
Wat het assortiment betreft, hecht Cora zeer veel belang aan lokale en duurzame producten. Meer dan 98% van het rund-, kalfs- en varkenvlees is van Belgische oorsprong. De retailer verkoopt ook ruim 3.000 bio-referenties, goed voor 8,2% van de voedingsproducten in de winkels. Verder wordt er samengewerkt met anti-verspillingsapp Too Good To Go om onverkochte producten alsnog een bestemming te geven.
Cora Belux telt 2.575 medewerkers, waarvan 92% in vast dienstverband. 84,3% van de werknemers beveelt de supermarkt aan als werkgever.
Kankeronderzoek
Ten slotte steunt Cora ook diverse maatschappelijke en caritatieve organisaties. Sinds 2003 is de retailer partner van Télévie, dat fondsen verzamelt voor wetenschappelijk onderzoek in de strijd tegen kanker. In de voorbije 8 jaar doneerde de winkelketen bovendien meer dan 116.000 euro aan ‘Vivre Comme Avant’, een vereniging die vrouwen die met kanker worden geconfronteerd, ondersteunt.
Het volledige MVO-rapport van Cora kan worden geraadpleegd via deze link: https://rse.cora.be/rapport-rse-fr-2020/page/1